Поискаха оставката на ръководството на "Български пощи"
Вицепремиерът Калина Константинова е поискала оставката на изпълнителния директор и на целия състав на Съвета на директорите на "Български пощи". Докладите за състоянието на дружеството показват, че предишното правителство системно не е осигурявало нужното му финансиране и последователно го е водило към фалит. За разходи, направени през 2018-2019 г., държавата недофинансира дружеството с над 36 млн. лв., а мениджмънтът му не е полагал усилия да промени ситуацията. Това заяви вицепремиерът по ефективно управление Калина Константинова на брифинг.
"Твърдо сме решени да спасим дружеството, да измием срама от тяхното име и да ги въведем в XXI век", подчерта Константинова.
През 2021 г. загубите на „Български пощи“ възлизат на 13 млн. лв., въпреки че бизнес планът е бил за печалба от 100 000 лв. „Никой собственик на компания не би държал на управленска позиция хора, които позволяват загубата на пазарен дял в растящ пазар, какъвто е куриерският“, категорична бе Константинова. Според направените отчети пощите имат едва 2% пазарен дял от куриерските услуги у нас, не предоставят услугата за доставка до врата и половината от пратките не пристигат навреме. Вицепремиерът отбеляза също, че „Български пощи“ са 100% държавно предприятие, което има 2973 пощенски станции и над 9000 служители. Годишното финансиране на дружеството е 80 млн. лева.
Константинова изтъкна, че „Български пощи“ са основен приоритет на управлението. В този контекст правителството е разработило стратегия за оздравяване и модернизиране на пощите като вече се работи по изпълнението й. „Подготвихме изцяло нов проект по Плана за възстановяване и устойчивост за 100 млн. лв. и той вече е одобрен. „Български пощи“ са безценен държавен капитал и на много места те реално са единственото лице на държавата за хората. Навсякъде такава инфраструктура е богатство, което се ползва и развива, а не се разрушава“, посочи вицепремиерът.
Председателят на ДАНС Пламен Тончев обясни, че агенцията е била уведомена за кибер атаката от „Български пощи“ на 16 април, но е знаела 12 часа по-рано. „От дружеството отказаха нашата помощ с мотива, че сами ще се справят с проблема. Заедно с МВР и Министерството на електронното управление предприехме действия по максимално бързо възстановяване на основните функции на пощите и за установяване на причините, довели до въпросния инцидент“, обясни Тончев.