Отвличането на акаунти в социалните медии е достигнало епидемични размери през последните 12 месеца, нараствайки с 1000%. Това сочи актуалният доклад за 2022 г. на Identity Theft Resource Center, организация с нестопанска цел, която предоставя помощ на жертвите на подобни кражби.
В проучване сред потребителите ITRC установи, че акаунтите в Instagram на 85% от анкетираните са били компрометирани, докато във Facebook има отвличания на 25% от профилите. За съжаление, това важи и за потребителите от България.
Докладът също така показва, че 70% от жертвите на отвличания на акаунти са останали завинаги с блокиран достъп до профилите си в социалните медии. 71% пък казват, че са имали приятели, с които хакерите са се свързали.акаунти в социалните медии.
За някои хора подобни отвличания са просто неудобство, но за други могат да последват сериозни финансови и емоционални щети, отбелязват експертите. Така например почти една трета от анкетираните, които са били жертва на кражба на акаунт, казват, че са загубили приходи от продажби в резултат на блокирания достъп до платформите.
За някои хора, при които социалните медии са платформа за комуникация със семейството и приятелите, загубата на достъп може да варира от раздразнение до сърцераздирателно преживяване.
Когато получите имейл от банка, в която не банкирате, той трябва да се игнорира, това е т. н. фишинг-атака. Често обаче се използват съобщения от близки, с които се стремят да се получи достъп до пароли, банкови карти или да се извърши измама, с която да се подмами жертвата да изпрати пари. А човек лесно се доверява на такива уловки, особено такива, които са маскирани като съобщения от най-близките хора - родители, роднини и най-добрите приятели.
Чрез злоупотреба с този вид доверени взаимоотношения поглъщането на акаунти може да се разпространи и да бъде по-трудно за откриване от жертвите в сравнение с фишинг имейл, смятат експертите.
Част от вината за отвличането на акаунти може да бъде приписана на операторите на социални мрежи, твърди Мат Чиоди от Cerby. „Нито една от известните социални медийни платформи не предлага стабилни опции за удостоверяване на своите милиарди потребители“, изтъкна той.