До 1944 г. във Военната фабрика в Казанлък е имало само една столова за хранене за около 60-80 души, разделена на три отделения – за офицери, техници и чиновници и работници. Намирала се е на мястото, където сега е разположена Алеята на трудовата слава. От работници столът е бил слабо посещаван, заради високите цени на храната.
През 1945 г. към фабриката се създава помощно стопанство, което започва да снабдява кухнята с прясно месо, мляко, плодове и зеленчуци. Това оказва влияние върху цените на приготвената храна и дава възможност за по-голяма посещаемост.

20 години по-късно в предприятието има изградени 6 стола за хранене,

Жетон за хляб в "Арсенал" /Завод 10/ в годините 1948-1964

включително и централният, за нуждите на осезаемо нарасналия персонал на оръжейницата. Закупуват се нови уреди, инвентар и посуда за механични процеси в кухните. През 1967 г. към отдела за обществено хранене се открива сладкарско отделение за приготвяне на пресни и качествени десерти. На територията на завода работят 10 търговски обекта (лавки) за закуски и други хранителни стоки, а към централния стол е открит сектор за диетично и усилващо хранене. Същата година се открива още един фирмен стол – в завода в Мъглиж, който става осмият. Почти десет години по-късно в експлоатация са пуснати нови обекти за столово хранене – в Завод 3 – с 300 места, към Завод 6 – със 120 места, към Завод 5/110 – за 60 места, а лавките се увеличават с още 5. В края на 70-те години се установява, че десетте стола на фирмата са изхранвали над 9000 души, обслужвани от 116 души кухненски работници.

Към средата на 80-те години на миналия век,

характеризиращи се с ускореното развитие на военната индустрия, Машиностроителният комбинат „Фридрих Енгелс“ разполага със 17 стола, 20 павилиона, 3 магазина. В този период, колкото и парадоксално да изглежда, обектите за столово хранене в завода са били повече от ресторантите в град Казанлък.
Социално-икономическите промени след 1989 г. бележат спад в производството, редуциране на персонала и съответно затваряне на много от тези обекти в „Арсенал“.
Динамичната обстановка обуславя години по-късно отново подем в дейността на дружеството и отново идва моментът, когато един след друг започват да се отварят обекти за столово хранене – обновени, модерни, с всички удобства и предимства, от които се ползват работещите. За ситуацията днес ни разказва

Йонка Велчева, ръководител на отдел „Обществено хранене“

Йонка Велчева, вляво, със своя колежка

Тя добре си спомня деня, в който е постъпила на работа във фирмата – без да се замисля, отговаря – 7 юли 1979 г. Направо от студентската скамейка в Пловдив, където завършва специалността „Управление по хранителни технологии“. Започва като майстор-готвач и преминава през длъжностите „технолог“ и „отговорник на магазините“, за да стигне през 90-те години до длъжността ръководител на отдела „Обществено хранене“. До днес – повече от 30 лета. След всичките тези години за нея няма тайни в целия процес на този вид социална дейност, на която ръководството особено много държи. А тя държи здраво „в ръцете си“ всяко нещо, свързано с изхранването на хората от дружеството, гостите и клиентите.

„Преминах през всичко за толкова време и ми е ясен всеки един детайл

от работата. Попадали сме в какви ли не ситуации и сме намирали винаги начин да се справим подобаващо, - разказва Йонка Велчева. - Организацията ни се подобрява с всеки изминал ден. Контролът е на ниво и има точна и строга отчетност. Така можем успешно да изготвим и предстоящите си планове“.
След 2014 г. дейността на отдела се активизира и това започва с реновирането на двете зали на Централния стол. През 2015 г. службата преминава административно към „Арсенал-2000“ АД.

Започва поетапно реновиране на редица обекти за хранене

на работниците и служителите: в Завод 2 – два обекта, два обекта и към Завод 3, от които в единия тече ремонт в момента, два стола за хранене са открити и в Завод 4, Мъглиж. В момента тече реновиране и на стола на Завод 1. Подменено е кухненското оборудване. Открит е и магазин на „Арсенал“ на Западния портал. Обновена е и складовата база, като е оборудвана с необходимите хладилни площи. А сладкарският цех започва да приготвя торти за всеки арсеналски рожденик – подарък от фирмата. Този жест е по предложение лично на генералния директор инж. Николай Ибушев. „И най-важното – продуктите, от които се приготвят нашите торти, са естествени, без консерванти и без набухватели. Малко сладкарски цехове могат да си го позволят“, с гордост заявява Йонка Велчева.
Тя се връща назад в годините и си спомня, че навремето организацията за хранене в предприятието се е осъществявала чрез купони за храна и стойността им е била в зависимост от условията на труд. Предлагани са закуска, обяд и вечеря. „Сега предлагаме закуска и обяд, като храната се готви по места.

Приготвянето на десертите е централизирано и се осъществява в сладкарския сектор в кухнята на централния стол. Приготвяме и междинни хранения – суха храна – сандвичи и захарни изделия. Предназначени са за столовете по заводи, съобразени с работното време и за улеснение на работещите. С минимум средства се стремим да постигаме максимален ефект“, споделя Йонка Велчева.

Ръководството на акционерното дружество непрекъснато полага усилия

за подобряване дейността на столовото хранене. От 2017 г. е създадена ПОС терминална система, която спомага за бързо и лесно обслужване на столуващите в рамките на почивката. Всеки работник и служител във фирмата разполага с карта, чийто дневен лимит е 10 лева. В менюто са включени салати, супи, основни ястия, десерти. Ръководителят на отдела пояснява: „Цените са такива, че позволяват столуващите да се нахранят добре. При това храната е прясно приготвена, питателна, а менюто е разнообразно. То се изготвя поне седмица напред, продуктите се заявяват така, че да не се задържат и да бъдат винаги свежи, придружени задължително от протокол за установен произход, - обяснява енергичната и неуморна Йонка. - Въвеждането на новите технологии в работата ни от няколко години дава възможност всеки, който желае, да влезе в системата и след 11.00 часа да разгледа дневното меню. При това калкулацията и отчетът, освен, че са точни, са и улеснени. Това ни позволява да отчитаме ежедневната консумация, да видим какво се търси, какво харесват нашите клиенти и да се съобразим с техните предпочитания“. По думите й, преди въвеждането на противоепидемичните мерки обектите за столово хранене са посещавани от над 3500 души дневно. „Винаги сме спазвали стриктно всички хигиенни мерки, - допълва ръководителката на отдела. - От година насам организацията в обектите е свързана с противоепидемичните изисквания. Масите са без покривки и се дезинфекцират след всеки столуващ. Вярно, друго си е с красивите покривки и вазичките с цветя по масите, но… сега така се налага. Движението в обектите е организирано еднопосочно и с необходимото отстояние на хората. Изпълняваме всички разпореждания, с цел опазване здравето на работниците и служителите“.

За отдел „Обществено хранене“ на „Арсенал“

подготовката и обслужването по време на фирмения празник винаги е било истинско предизвикателство. Подготовката започва отдалече със заявките, с доставките, с приготвянето на храната и обслужването и то не само на арсеналци, но и на всички гости на фирмата. „Дни преди това се посрещаха ветерани, после награждаването на отличниците от Алеята на трудовата слава, гости на ръководството… Еуфорията беше пълна. И по стар български обичай на всички трябваше да бъде предложена почерпка. Старали сме се да се придържаме към новостите, всичко, което предлагаме, да бъде приготвено и поднесено с вкус, да бъде изискано и атрактивно и да отговаря на протокола. Миналата година обявената пандемия и строгите мерки, които бяха наложени от Министерството на здравеопазването, не позволиха провеждането на масовите тържества, но се надяваме с времето нещата да се променят и да се върнат в старото русло“, казва винаги усмихнатата и делова ръководителка на арсеналското „Обществено хранене“.
Днес в отдела, обхващащ всички обекти,

работят общо 48 души персонал

от тях 16 са майстор-готвачи и сладкари. Йонка Велчева има поглед над всички детайли от работата, взема бързи и своевременни решения. Създала е отлични колегиални взаимоотношения и е намерила баланса в ръководството, организацията и цялостната дейност на звеното. Според нея само така може да се постигнат поставените цели и задачи. Винаги има нещо ново, което е на дневен ред, винаги има промени, които могат да бъдат направени в интерес на хората. И тя не стои със „скръстени ръце“, готова е с нови и разумни предложения, които да представи на ръководството за обсъждане.
А в изпълнение на една от основните си социални дейности, благодарение на въведените технически новости, фирменото ръководство осъществява строг контрол, правят се анализи и се очакват новости. Всичко – в интерес на работещите.