Мисия: чисто информационно поле

България е мост на минало, настояще и бъдеще на информационното поле.

Това твърди Олга Ускова, българският представител в платформата за т.н "зелен интернет", която все повече набира скорост.

Олга Земляницина-Ускова, рускиня, живее близо две десетилетия в България.
Съучредител е на компанията Сухба и официален неин представител за Европа.
Радетел е на каузата за безопасен интернет.



През изминалите десетина дни една от основните теми в страната бе киберсигурността на държавата ни и отделните институции, след като 20-годишен хакер проби системите на НАП, за които се предполага, че са с голяма и сериозна защита.
На фона на пъстрите и полюсни коментари в държавата по този повод, на изключително сериозния и в същото време почти гротесков фон на дебатите по въпроса се появи информация и за още едно общество, свързано с интернет и по-специално - с безопасния интернет.
Общество, което от година набира свои привърженици и последователи и в България - Сухба обществото.
www.suhba.bg

Първата такава среща в Казанлък се проведе преди дни. В петък, 26 юли от 18 часа в р- т "Палас" ще бъде втората такава среща.

Всеки, който се интересува от мисията "безопасен интернет" може да научи повече за това там.

На фона на това на едно от последните си заседания Министерският съвет на страната прие Наредба за минималните изисквания за мрежова и информационна сигурност. Документът има за цел да се усъвършенства нормативната база в областта на мрежовата и информационната сигурност съгласно Закона за киберсигурност.
В Наредбата са дефинирани принципите и целите на мрежовата и информационната сигурност. Поставени са изисквания за организационни мерки за защита на мрежите и информационните системи, както и свързаната с тях информация, попадащи в обхвата на Закона за киберсигурност.
С Наредбата се определят минималните изисквания за мрежова и информационна сигурност, както и препоръчителни мерки, въвеждат се правила за извършване на проверките за съответствие с изискванията за мрежова и информационна сигурност и други.
По ирония - на новините и събитията от последните дни, според авторите на приетата Наредба, тя трябва да способства за повишаване на нивото на защитата срещу инциденти, рискове и заплахи за мрежовата и информационната сигурност в Република България.




За сигурността от света:

Миналата година съоснователят на Apple Стив Возняк изтри профила си във Facebook.
Според него, ползите, които Facebook носи на потребителите, определено не компенсират загубата на лично пространство и поверителност над личните ни данни. "Също като мен, повечето хора трябва да намерят начин напълно да се махнат от Facebook", казва Возняк. "Няма как да знам дали някой не слуша през мобилния ми телефон дори в този момент", допълва той. Някогашният съдружник на покойния Стив Джобс е силно притеснен за това, което компаниите от рода на Amazon и Facebook знаят за нас, но смята, че няма какво да направим, за да ги спрем. "Знаят всичко за нас, вече могат да измерват сърцебиенето ни с лазер, слушат ни през най-различни устройства", споделя Возняк. По думите му, най-доброто, което може да се случи от тук натам, е да започнем да плащаме за това данните ни да бъдат третирани като обект на поверителност.
Съосновател на Apple ни съветва да се махнем от Фейсбук




Олга, какво представлява на практика платформата Сухба?

Това всъщност е интернет ресурс, който е вид редакция на общата информация и строга филтрация на всяко едно видео, аудио, фото и текстово съдържание по отношение на наличието на забранена или непозволена информация, съобразно изискванията на международното и национално право.
Така звучи на езика на професионалните сърфисти в интернет. Иначе платформата е екологично чист и напълно безопасен интернет. Това предлага Сухба. Иначе казано: алтернатива на познатите операционни системи, браузъри, социални мрежи и комуникатори, която осигурява безопасно сърфиране, строг контрол над рекламите и филтри за фалшивите новини.
Продуктите на тази нова платформа са насочени предимно към деца, като за тях се създава напълно безопасен виртуален свят - екологично чисто пространство без насилие, агресивни реклами и достъп до здравословен психически, здравен и стабилен контекст. 20 000 млн. евро са вложени в проучвания, които показват, че светът има нужда точно от такъв вид софтуер.


Сухба има няколко основни продукта и приложения: това са suhba network, suhba browser, suhba connect, suhba mail, android browser. Тоест, това са международна социална мрежа, сигурен браузър, безплатна програма за съобщения на база на интернет връзка, търсачка, интегрирана с всички проекти на платформата, електронна поща и модерен ибърз, сигурен най-вече браузър, със способност да поддържа всички съвременни технологии и има уникални свойства. Имаме регистрирани и 16 патента за нови технологии по кибербезопасност. Нещо повече, самото име на платформата означава общност. Думата има арабски корен и може да се преведе и като добросъседство, приятелство, обединение, служа на светлината. Ето защо и мисията е такава: обединение на хора от различни религии, националности и култури, като съдейства за тяхното развитие и комуникация.

А възможно ли е изобщо това? Общество, което се занимава с безопасен интернет, наричан от Вас още „зелен“ интернет. Звучи утопично...


Отговорът на този въпрос не би бил коректен, ако не дадем отговор преди това на други важни въпроси. Като дали е възможно в днешно време да участваме в създаването на бъдеще на тази планета? Дали е възможно в днешно време всеки един от нас да допринесе за чистотата на информационното поле, което нашите деца, внуци, младото поколение ще ползва. Оказва се, че това е възможно. Да, има безопасен, чист, тъй наречен „зелен“, интернет. Една от платформите, които ние разработваме сега с група ентусиасти и подкрепящи тази идея, е именно тази платформа Сухба.
Мисията й в този смисъл е култивиране на човешките ценности, обединени от идеята за мир и доброта, защита от насилие, разпространение на тероризъм, насилие и порнография в интернет.


Кой стои зад тази платформа Сухба?


Това е компания, многонационална, мултикултурна и много професионална. Нейният пръв създател е 38-годишният Тахир Тухтаров, роден в Казан, Татарстан, наричан в родината си "руският Бил Гейтс". Той не е сам, има партньори, преди тази компания е работил за Гугъл. Предполагам, че той дори не е и сънувал, че има една прекрасна страна със специални знания, каквато е България. Той беше тук миналата година, видя нашите възможности за инвестиции в различни проекти, които не са чак толкова добри, но за щастие са добри за развитие на духовни проекти тук.



Кой подкрепя този проект?

За наше щастие много от българите, живеещи в чужбина, са наши последователи, подкрепящи проекта. Обяснението е просто: всички, които са навън и носят гена на българите, са специални хора. „Светят“ като кристали и са вид „специални точки“ за активиране на специални знания в различните държави. Те са „светещи хора“. И колкото повече такива хора има по целия свят, толкова по-силни стават тази българска сила и знанията, които трябва да се разпространяват по света. Към този момент 1 600 българи от този профил, които живеят в чужбина, са подкрепили проекта Сухба, който е млад, само на една година. Има и още нещо: освен с арабския си, думата сухба има и прабългарски корен, откъдето идва именно това „служене на светлината“ като смисъл. Ако разсъждаваме в проекция, то това ще рече, че трябва да се обединяваме и да служим на светлината с душите си. Малко известен факт е, че в Родопите има светилище, на което на всеки един камък е изписана думата сухба, стилизирана. Оказва се, че и до гроба на Свети Иван Рилски също има издълбана тази дума. Тоест, античното информационно поле, което ни е оставило знанието, е свързано с бъдещото информационно поле, което ще ползват нашите деца. България е мостът между минало, антично и настоящето и бъдещето. В България има много центрове, които излъчват информация за миналото, за местата, откъдето е тръгнало цялото развитие на цивилизацията на планетата Земя.


Тоест, търсите хората, които могат да опазят това информационно и енергийно поле и да го предадат на останалите?


Основната мисъл и идея на компанията е да предаде на поколенията чисто информационно поле. Малко известен факт е, че в днешно време ежедневно само в Европа заради интернет игри и други мобилни приложения се самоубиват 16 деца. Всеки ден! Тази агресия в информационното поле се плаща скъпо. Ползвайки безконтролно информационното поле, което сега се предлага агресивно от американски компании в различни сфери, в търсачки, игри, в сайтове, ние допускаме, че нашите деца могат да срещнат агресия или лъжлив контент /обект/ отсреща. Няма филтри, които да контролират какво стига до тях. И е опасно, ако ние, като големи хора, не осъзнаваме това и какви опасности дебнат детето ни в мрежата. От нас зависи какъв телефон ще купиш, какви настройки ще направиш на телефона на детето ти, както и каква информация ще стига до него. Ние трябва в случая да сме филтирът за неговата безопасност. Но колко родители си дават сметка за всичко това?!
В момента всички такива компании налагат агресивно свои модели. Това са компании, които се управляват от агресивни сили. Те от своя страна агресивно ни налагат да гледаме еди какви си реклами, еди какво си съдържание, което от своя страна попада и в ръцете и очите на нашите деца. Всичко това действа по някакъв начин, определен. Пак ще го кажа: всеки ден в Европа си отиват 16 деца, защото ползват ненужни информационни пространства. Затова, когато имаш ресурса да обединиш хора с една идея, то тогава информационното поле може да бъде запазено. И опазено. Затова и продуктите на тази нова платформа са насочени предимно към деца, като за тях се създава напълно безопасен виртуален свят - екологично чисто пространство без насилие, агресивни реклами и достъп до здравословен психически, здравен и стабилен контекст. 20 000 млн. евро са вложени в проучвания, които показват, че светът има нужда точно от такъв вид софтуер.


Кибер войната отдавна се води на широки фронтове. Кой ще я спечели, според Вас?



Като всяка война - по-смелите и по-добрите. Сега се воюва за нашите ръце и очи: кой повече ще погледне, кой повече ще натисне копчето и ще „лайкне“ или „тагне“. Използвайки различни стратегии за кибербезопасност, ние искаме да помогнем на всички да осъзнаят, че най-красивото нещо, което имаме в този свят, е свободната ни воля. Ако искаш да гледаш реклами - натискаш и гледаш. Ако не искаш да получаваш реклами, никой не може да те накара насила. А сега какво е - искаш да звъниш на приятел, но първо ти идва реклама, която не си поискал. В същото време там някъде някой получава пари от това. Най-важното е да имаме свободна воля да получаваме и правим това, което искаме. Свободната воля е в основата на здравето. Защото, когато имаш свободна воля и можеш сам да избираш какво да стига до теб, а не да ти се натрапва насила през комуникациите допълнителна и ненужна информация, то няма и стрес. Тогава си здрав и не се разболяваш. Вижте, истината е, че през информационното поле можем да бъдем унижощени. Всичко, което става в това поле и се пуска в това поле, е агресивно. Да сте забелязали, че нямате често избор, когато купувате телефон, освен просто марката? Ти просто купуваш една машинка, но отсреща ти се казва: приеми, натисни, приеми, натисни... А въпрос дали искаш да натиснеш - няма. Тоест, нямаш право на избор. Просто следваш инструкциите. А къде е свободната човешка воля? Такава няма. А не би следвало да е така. Да не говорим за различните търсачки и други рекламни приложения, нежелани при това, GPS и други търсачки, които във всеки един момент знаят къде се намираш, колко пари харчиш, какво купуваш… все търсачки, които в един момент стават твоето второ „аз“ и знаят всичко за теб. Това е супер контрол на твоето информационно поле - искаш или не искаш. А в същото време не може да не го използваш, защото в противен случай ставаш аутсайдер в съвременния свят. Цената е да се превръщаме в информационни заложници. А всичко това просто трябва да бъде подредено, да има правила. И такива неминуемо с времото ще има. Но докато те бъдат изготвени, ние какво, да стоим и да мълчим? Затова е и създаден този интересен проект за създаването на безопасно информационно поле, с цел да се работи с такава технология, която дава свобода и уважава свободната воля. Основното мото на Тахир Тухтаров е: Давай повече, за да получиш повече.


Сега предстои в страната ни да има нов суперкомпютър. Има ли позиция вашата организация по този въпрос и как новият суперкомпютър ще се отрази на информационното поле?


По-странното е, че никой не говори, че вече такъв суперкомпютър има и той принадлежи на българи, на български учени, на БАН. Българска разработка е. Всички казват за новия суперкомпютър: „О, прекрасно!“. Но той вече няма да е на българите, а на европейска компания. И на нея ще се плаща. А защо не обновиха и модернизираха българския суперкомпютър? Може би така и парите щяха да останат в страната. Това е вид информационно робство. Поредното.