Авторът или авторите на проекта победител ще получат парична награда в размер на 10 000 лв., като „Загорка“ АД ще осъществи проекта им в реална градска среда със собствени средства в размер до 50 000 лв.


За шеста поредна година, „Загорка Зелен Фонд” започна своето търсене на най-зелената идея за по-ефективно използване на енергия и вода в градски условия.


През 2015 година проектът на Сдружение „Архитектура на бъдещето“
– построяване на пасивна екокласна стая, представен от арх. Гергана Барабонкова, казанлъчанка, живееща в САЩ, спечели конкурса на „Загорка Зелен Фонд”. В двора на ОУ „Чудомир” бе построена „зелената” класна стая, която е изградена изцяло от екоматериали.



Инициативата „Загорка Зелен фонд” стартира през 2011 г. като част от програмата за корпоративна социална отговорност и устойчиво развитие на ЗАГОРКА – „Създаваме по-добър свят". През последните 5 години инициативата се провежда под формата на публичен национален конкурс за реализиране на зелени проекти на територията на Старозагорски регион.

От 2014 г. в конкурса могат да участват и физически лица. Инициативата предвижда „Загорка" АД да изпълни със собствени средства най-добрия проект от конкурса, като за целта авторитетно жури оценява всички получени зелени идеи и излъчва победител.

От 2011 г. досега „Загорка Зелен фонд" е предоставила безвъзмездно над 300 000 лв. за устойчивото развитие на местната общност.
Участие с проекти в публичния конкурс могат да вземат всички граждани и неправителствени организации, в срок до 31 август 2016 г. Пълна информация за конкурса могат да се намерят на сайта на компанията www.zagorkacompany.bg.


За оценяването на идеите, както всяка година, „Загорка Зелен Фонд” сформира независимо жури от представители в различни професионални области, които могат да дадат своята обективна и независима оценка по предварително зададените критерии на конкурса: приложимост, оригиналност и кратка обосновка на бюджет за реализация на проекта.


Критериите за оценка имат за цел да изберат проект, който има най-добра приложимост и дава възможност повече хора да се възползват от реализацията му; оригиналност –идея, която може да се ползва на друго място по света, но е нова за България и може да се адаптира към нашите условия. Икономическа обосновка - приблизителна план-сметка за това колко струват елементите, които са необходими, за да се реализира проектът. И не на последно място, идеята не трябва да изисква научен ресурс и разработването на нова технология, за да бъде реализирана.


Първият етап от „зеления” конкурс на „Загорка” е набиране на проекти в периода 10 май – 31 август. Следва оценяване на постъпилите предложения и награждаване – през месец септември. След което ще има публично онлайн гласуване за избор на място на реализация на печелившия проект – през месец октомври и ноември. Последният етап е изпълнение на проекта от страна на „Загорка“ АД на печелившия проект в реална среда в Старозагорски регион.


За „Загорка” АД тази инициатива означава много, защото всеки трябва сам да направи малки крачки към това да живее в по-добра градска среда. Пивоварна „Загорка” инвестира усилия и средства в разумното управление на ресурсите, намаляване на въглеродни емисии, инвестиции в местната общност и отговорното потребление на алкохол. За 2015 г. компанията е рекордьор сред останалите пивоварни на "Хайнекен" в света по отношение на ефективното използване на водните ресурси в производството си и управлението на въглеродните емисии.

На снимката: Зелената класна стая в двора на ОУ "Чудомир" - Казанлък