
Меморандум с тази цeл подписаха Eлeĸтpoeнepгийният cиcтeмeн oпepaтoр (ECO), Haциoнaлнoтo cдpyжeниe нa oбщинитe, Бpaншoвaтa ĸaмapa нa eнepгeтицитe, Бългapcĸaтa acoциaция „Eлeĸтpичecĸи пpeвoзни cpeдcтвa“, Индycтpиaлeн ĸлъcтep „Eлeĸтpoмoбили“ и Acoциaциятa нa coбcтвeницитe нa eлeĸтpoмoбили в Бългapия в oбщ дoгoвop зa cътpyдничecтвo.
ЕСО стопанисва 297 подстанции, което осигурява възможност зарядната инфраструктура да бъде с национален обхват. Предвижда се разгръщане на групи бавни и бързи зарядни станции, които да обслужват леките електромобили, обществения и тежкотоварния електрически транспорт.
Споразумението за сътрудничество отчита очакваното масово навлизане на електрическите превозни средства в периода от 2030 до 2040 година. Прогнозата на експертите на ЕСО сочи, че до 2030 година електромобилите у нас ще достигнат 200 000, а за покриване на годишното им електропотребление ще са необходими 600 000 МВтч електроенергия. Разчетите на ЕСО предвиждат до 2040-та електрическите автомобили в България вече да са 2 000 000, с годишно електропотребление от близо 6 млн. МВтч., а през 2050-та техният брой да достигне 3 500 000, за захранването на които годишно ще е необходима над 10 млн. МВтч електрическа енергия. В момента автомобилният парк в България потребява течни горива, чийто еквивалент в електроенергия е 45 млн. МВтч. Масовото навлизане на електрическите превозни средства до средата на века ще намали три пъти консумираната енергия в транспорта.
Основната цел е да се ускори електрификацията на превозните средства в България и тя да е в синхрон както с европейските, така и с националните дългосрочни цели - намаляване на емисиите парникови газове, успешна зелена икономическа трансформация, намаляване замърсяването на въздуха и повишаване на енергийната ефективност.
Планът за възстановяване и устойчивост предвижда в рамките на следващите 6 години страната ни да постигне електрификация на автомобилите до 5% или 100 000 електромобила и да приключи с изграждането на 10 000 публични точки за зареждане на електромобили, 2 000 на междуградската пътна мрежа, 4 000 в централните части на 50 градове и 4 000 в жилищните зони на градовете.
Ycawmb преди 2 години
Ycawmb преди 2 години