Общинските власти в Хамбург, „Сименс“ и Германската железопътна компания подписаха споразумение, съгласно което градът ще е първият в страната, който ще тества самоуправляващи се пътнически влакове. Очаква се пилотният участък от трасето да започне да функционира през 2021 година, съобщава Economy.bg. Проектът се оценява на 60 млн. евро. Влаковете ще бъдат управлявани чрез радиосигнали, а на борда им ще има човек, който да поеме управление в случай на нужда. Предвижда се в рамките на 1 км от трасето влаковете да се движат напълно автоматизирано, без присъствието на човек.

На 30 декември 2017 година бе пусната в експлоатация линия на метрото в Пекин с първите безпилотни влакове, произведени в страната. Напълно автоматизираните влакове по линията могат да развиват скорост до 80 км/ч. Въпреки че ще се движат сами, в тях обаче има водачи, които да реагират в случай на авария. След по-малко от 2 месеца, през февруари т.г., китaйcĸaтa ĸoмпaния Сhаngсhun Rаіlwау пycнa в eĸcплoaтaция нoв бeзпилoтeн eднopeлcoв влaĸ. Блaгoдapeниe нa ĸopпyca cи oт въглepoдни влaĸнa, тpaнcпopтнoтo cpeдcтвo oт нoвo пoĸoлeниe мoжe дa издъpжa нa eĸcтpeмaлни мeтeopoлoгични ycлoвия, вĸлючитeлнo и нa тeмпepaтypи oт минyc 40 гpaдyca пo Цeлзий. Зapaди въглepoднитe влaĸнa влaĸът e c 25% пo-лeĸ oт тpaдициoннитe peлcoви пpeвoзни cpeдcтвa и ce нyждae oт 23% пo-мaлĸo eнepгия oт тяx.

Държавният железопътен оператор на Франция SNCF разработва безпилотни високоскоростни влакове за Националната железопътна система. TGVs (френската абревиатура за високоскоростни влакове) са едни от най-бързите транспортни средства в света, редовно пътувайки с 200 мили в час. Безпилотната технология в тези влакове се очаква да бъде тествана на релсите през 2019-та година, съобщава FranceInfo. В началото влаковете ще пренасят само товари, а пътници ще могат да пътуват между Париж и югоизточна Франция до 2023-та година.

Влаковете на SNCF няма да са изцяло автономни. Те ще бъдат управлявани дистанционно, което обяснява защо се наричат влакове-дронове. Кондукторите ще продължат да присъстват на борда, за да могат да поемат контрол в случай на извънредна ситуация. Също така ще има и екипаж за всеки случай.

Още през октомври 2017 г. минната корпорация „Рио Тинто“ пусна първия в света напълно автономен влак, движещ се сега в Западна Австралия не само без машинист, но и изцяло без персонал. Автоматизирането на железопътния транспорт при добива на желязна руда в района е първата голяма стъпка в плановете на компанията да премине към изцяло автономен железопътен превоз. От „Рио Тинто“ се надяват да имат изцяло автономен железопътен превоз до края на идната година, като сега държавните институции в Австралия подготвят даването на необходимите разрешителни за осъществяването на влакови превози без персонал.

Когато става въпрос за автоматизиране при влаковете, индустрията борави с четири категории. Първата е влакове с автоматични защитни системи (Automated Train Protection или ATP). При тази категория наличните системи постоянно следят скоростта на влака и се изключват, ако той излезе извън контрол. Втората категория са влакове с автоматично управление (Automated Train Operation или ATO). При тях някои от системите (за тръгване, спиране, смяна на релсите и др.) са автоматизирани. Третата категория е влакове с безпилотно управление (Driverless Train Operation или DTO).

При тях няма машинисти, но има човек, който да поеме управлението при извънредни ситуации. Съществува и категория, при която автоматизацията е пълна и във влака няма хора (Unattended Train Operation или UTO). Влакове от първите три категории се използват в някои държави, най-вече при линиите на метрото, в рамките на летищата и при увеселителните паркове.
Едно от най-големите предизвикателства пред развитието на четвъртата категория е разработването на системи за засичане на препятствия. Поради голямата си маса и по-малкото триене при движение по релси, влаковете имат дълъг спирачен път. Това означава, че е необходима напреднала технология за разпознаване и анализ на изображения, която да може да предава информацията с много висока скорост.