Със Закона за веригата на доставки на земеделски продукти и храни се гарантира регулация в надценките и повече български стоки в търговската мрежа. Това заяви министърът на земеделието и храните д-р Георги Тахов при представянето на предложението за законопроект пред медиите.
Проектът въвежда регулация за 22 основни хранителни стоки, които се консумират ежедневно - ориз, брашно, хляб, месо, кайма, мляко, сирене, кашкавал, яйца, боб, мед, пресни плодове, зеленчуци и др.
Проектозаконът предвижда да има специфични изисквания за асортимент, като поне 50% да са българско производство от следните групи храни: мляко и млечни продукти, прясно месо от едри и дребни преживни животни, свине, птици, яйца, пчелен мед, като за плодовите и зеленчуците се отчита сезонният им характер. Българските продукти ще трябва да се продават на обособени за целта места.
Ще бъдат въведени максимални търговски надценки върху стойността (без ДДС) на земеделски продукти и храни, определени в списък, който ще бъде приет с Решение на Министерски съвет. Предвидено е максималната надценка за преработвател да е не повече от 20% върху крайната цена на продукта; за търговци на едро по цялата верига на доставки - не повече от 10% от данъчната основа; за търговци на дребно с оборот над 20 млн. лева - не повече от 20% от данъчната основа (по отношение критерия за определяне на търговците на дребно предстои да се обсъди и друга възможност за диференцирането им, въз основа на налични обекти с търговска площ над 400 кв.м); за земеделски продукти и храни, внос от трети страни, които не се въвеждат в процеса на преработка, търговската надценка е не повече от 10% от данъчната основа.
Също така, в концепцията на закона е залегнало и изискване цената, на която земеделският производител продава на първи изкупвач да е не по-ниска от себестойността на продукцията и да включва минимална надценка от 10% от размера й. Регламентират се задължителни писмени договори при търговията със земеделски продукти и храни, задължително писмено договаряне на всички условия за промоции и реклами, както и максимални нива на промоционалните отстъпки, маркетинг, реклама и други промоционални услуги.
В едногодишен срок от влизане в сила на закона, министърът на земеделието и храните следва да въведе в действие публичен регистър на първи изкупвачи, а министърът на икономиката - да въведе в действие електронна система за проследимост на веригата за доставки на земеделски продукти и храни.
Източник: Economy.bg
0 коментара
Все още няма коментари към публикацията. Бъдете първи и споделете Вашето мнение!