Стотици нелоялни търговски практики установиха при проверка на КЗП От 350 проверки на КЗП в цялата страна са констатирани 370 нарушения. По-тревожното е, че около 150 са нелоялните търговски практики при големи търговци, останалите са свързани с по-леки нарушения. „Това означава, че този проблем е бил пренебрегван или толериран даже в продължение на доста време”, коментира председателят на Комисията за защита на потребитеите (КЗП) Стоил Алипиев пред БНР.
От КЗП посочват тревожната тенденция, че броя на констатираните нарушения надхвърлят броя на извършените проверки.
Най-голямата възможна глоба, според закона, е 50 000 лв. Тази глоба обаче не е с еднакво значение за различните търговци. За един голям търговец такава глоба няма да е от съществено значение. От КЗП смятат, че е добре да се помисли за увеличаване на глобите в следващия парламент.
Констатираните нарушения са именно при големи търговци, защото те са проверяваните. Председателят на комисията обясни, че проверките са насочени към тях, защото големите търговци могат да изкривят пазара и да въвлекат всички останали.
"Нелоялните търговски практики са един от основните проблеми на пазара. Те са проблем, защото допуснати в голям обем, упражнявани от търговци, които имат преобладаващ дял в един пазарен сегмент - 50-60%, са предпоставка за изкуствено завишаване на цени. Упражнявани в такива големи размери, упражнявани от търговци, които имат този голям пазарен дял, те неминуемо завличат всички останали участници в пазара".
От КЗП дадоха примери, при които търговецът привлича хората с подвеждащи послания и промоции. Има дори случаи, при които стоката е с 20-30% по-висока от тази в конкурентни обекти.
Друга често срещана практика е търговецът да привлича клиенти с промоционални стоки, за които няма наличност. Тогава хората купуват всичко останало, което им е необходимо, въпреки цената.
Срещаме практики, които подвеждат потребителя по различни начин, например промоция „Плащаш 2, получаваш 3”. Има случая, в които стоките са така подредени, че като вземеш първата или втората, на касата се оказва, че тази стока не е в промоция, това са част от търговските трикове с които се подвеждат потребителите.
От КЗП смятат, че е рано да се очакват резултати 8 дни след проверките.
В комисията коментират, че дори след 1-2 месеца проверките няма да постигнат видим резултат, но в рамките от 3 до 6 месеца може да се очакват резултати, които да се усетят от потребителите.