Хаосът по улиците на Казанлък и взривът от катастофи с жертви по местните пътища, провокира среща с гражданите и полицията, инициирана от кмета Галина Стоянова днес. Срещата е насрочена за 11 часа, работен час в работно време, което подсказва, че присъствието на гражданите, едва ли ще бъде масово. Не е нужно обаче, да дойде целия фейсбук на куп, за да даде своя вот пред кмета – кратък поглед в местните групи, пък и бегла разходка из града, са достатъчни, за да се очертаят съвсем ясно конкретните недоволства на хората и съответно – конкретните им нужди. Предвид думите на кмета, разпространени чрез общинския център, а именно: “Очаквам Вашите предложения за мерки, които могат да бъдат приложени и да подобрят безопасността на пътищата на територията на Община Казанлък“, си позволихме да обобщим някои очевадни проблеми, които са причина за поголовните катастрофи из Казанлък. Проблеми, които следва властите – общински и професионални полиция и КАТ, да решат, за да се спре масовото избиване по казанлъшките улици и общински пътища. В името на хората, без капчица нещо лично.
Умират и се травмират, предимно пешеходци. Защо?
– В Казанлък хората ходят по улиците. Улиците са за коли, не за хора. Хората не са толкова глупави, просто, няма тротоари, годни за ползване – счупени плочки, дупки, автомобили по тротоарите, клони от дърветата, които подпират главите им...
- В Казанлък бордюрите на тротоарите, са износени и пределно ниски, не представляват никаква пречка за паркиране на тротоара. Настилките на асфалт от години наред се полагат без съответния ремонт на окръжаващите го бордюри, защото било много скъпо.
- В Казанлък хиляди се придвижват до работните си места на колело. А също – с лични автомобили и безброй таксита.
Защо? – Защото в Казанлък няма градски транспорт. Правилото за градски транспорт още преди 30 години беше: автобус или метро, или трамвай, тролей – на интервал от 3 до 5 минути. Дали в Казанлък това е така, няма да нужда да коментираме. Всеки знае, че – не. И на 10 минути да бяха автобусите, щяха гражданите да са доволни, но... Движението на маси от хора с колело по улиците е направо ужас за шофьорите, оформят се задръствания от коли и таксита, но..., това е положението към момента.
- В Казанлък няма добра маркировка по улиците. Маркировката, доколкото знам, се прави с обикновен латекс с цел икономии, вместо със специалната за целта боя. Пешеходните пътеки са изтъркани до смърт.
- В Казанлък няма все още, паяк. Механизмът, заложен в последните промени на общинската наредба № 4 за реда за спиране, престой и паркиране, на практика, не работи.
- В Казанлък няма обособени пешеходни зони като в големите градове – подлези и надлези за пешеходци. Няма и да има.
- В Казанлък бяха премахнати през годините загражденията по основните улични артерии, каквито все още има частично край училище „Георги Кирков“, Хуманитарната гимназия „Кирил и Методий“, ДСК и прочие. Където ги има, не са боядисвани с години. На други места всеки е забил както може, я метални пръчки, я грозни бетонни прегради./Справка – улицата към пазара/.
- В Казанлък няма достатъчно светофари. Там, където ги има, не вършат работа до край. Пешеходци и коли са на зелен сигнал едновременно. Справка - в зоната на свръ хнатовареното кръстовище на ул.“Христо Ботев“ с „Батенберг“, примерно.
- В Казанлък безразборно шофьорите паркират в градинки и зелени площи. Един пример - градинката на изток от Културния дом на ъгъла с „Мазалат“, „Паркингът“ зад читалище „Искра“.
- В Казанлък, единствено от който и да е голям град, можеш да видиш паркирани коли на централни градски кръстовища, току под светофара. Справка – възловото кръстовище на центъра пред площад „Севтополис“.
- В Казанлък и в цялата община масово собствениците на жилища, магазини и офиси си спират колите непременно под носа на прозореца си, независимо, дали е разрешено или не.
В духа на градивната критика, каквато дори по Бай Тошово време, се допускаше, могат да бъдат изброени и други, както пак тогава се казваше, „обективни“ причини за ПТП. И за непрестаните травми и смърт по улиците. Има и субективни – културата на населението не е такава, каквото има у гражданите на големите градове. А Казанлък е голям и все по-жив град. С развит бизнес и хиляди работници, които все някак, трябва да се придвижат до работните си места.
Горното, според мен, пък и според хората, налага СПЕШНО следните мерки, ако не и Специална програма, която да бъде изготвена и внесена в Общинския съвет за одобрение и разписана за изпълнение от Общината. Успоредно с това да се ангажират и неправителствените организации.
1. Спешно освежаване на цялата пътна маркировка на градската мрежа – особено, пешеходните пътеки, с професионално определената за целта устойчива на времето боя.
2. Приемане на общинска програма от дългосрочни благоустройствени действия, разписани по години и съответно – финансово обезпечени от общинския бюджет, за цялостно подновяване, а не закърпване на тротоарите. Нова настилка от плочки и високи бордюри, които да бъдат реална пречка пред нарушителите, които сега лесно паркират на тротоара. Това е скъпо, но планово през годините е възможно, както това стана с асфалтирането на улиците. Уеднаквяване на тротоарните заграждения и колци. /Справка – тротоарите във Велико Търново/.
3. Ежегодно пролетно или есенно почистване, а не тотално изсичане на клоните на дърветата над тротоара. В целия град, а не само в центъра. /Ако общинските работници не знаят, как – могат да обменят опит с „Арсенал“, където пешеходната пътека със стогодишни липи от портала към вътрешните площадки, е перфектна/.
4. Регулярно почистване на тротоарите от бурените, които са превзели пешеходните пространства в целия град. Средства за това има в сметката на Звеното по чистотата, което към момента, предимно сее цветя и храсти в центъра. Спешно преразпределение на средствата на Звеното от закупуване на нови храсти и цветя, към наемане на повече работници, с цел почистване на тротоарите в целия град.
5. Спешно осигуряване на „паяк“ за вдигане на нарушителите по градинки и тротоари.
6. Спешна програма на полицията и КАТ от планови, внезапни и ежеседмични акции из целия град, за санкциониране на нарушителите на Закона за движение по пътищата – паркирали безразборно и организиращи нощни скоростни отсечки по улиците и пътищата. Осигуряване на полицаи за всяко село.
7. Планова работа с децата и учениците и непременно – с пенсионерските клубове, защото пенсионерите са най-недисциплиниранете пешеходци.
8. Безкомпромисно санкциониране на паркиралите по кръстовищата на „Батенберг“, независимо от това, „Кой – кум, кой-сват, кой на зълвата – брат“.
9. Изграждане на нови платени паркинги.
10. Бърза нова схема на градски транспорт по примера на градове като София, Бургас и Пловдив, където вече са реализирани модерни евпропроекти с нови автобуси и прекрасни европейски спирки и пешеходни пространства.
За обща радост, нормативната уредба на въпросите от местно етество, които касаят реда за движение на територията на общината, е вече факт. В сила са наредбите с номера 1, 2 и 4, които регулират обществения ред, опазването на зелените площи, спирането, престоя и паркирането. Има изградени нови кръгови движения, велоалеи и паркове, където да се кара колело и да се забавляват деца и възрастни.
За всеобща радост, кметът инициира днешната публична среща по темата.
Остава най-важното, обаче – малки, разсрочени във времето дейности, с финасово осигуряване по години от местния бюджет. И жесток контрол с огромни глоби. Не е толкова страшно, нито толкова скъпо. Хората на Казанлък го заслужават. Нищо лично.
Ето отново и текста на поканата на Кмета:
УВАЖАЕМИ ГОСПОЖИ И ГОСПОДА,
По повод зачестилите напоследък пътнотранспортни произшествия на територията на Общината Ви каня на дискусия на тема “Да обединим усилия за по-голяма безопасност на пътя“, която ще се проведе на 29.08.2016 г., понеделник, от 11.00 часа, в залата на общинския Информационен център на ул.“Искра“4.
Отправила съм покана за срещата както към вас, като наши съграждани, така и към всички институции, ангажирани професионално по темата.
Всяко тежко пътнотранспортно произшествие води до загуба на живот, влошаване на здраве, унищожаване на имущество, социално-икономически загуби за държавата и трайни психологически травми за хората. Сигурни сме, че голяма част от катастрофите по пътищата са предотвратими, ако се приложат адекватни мерки.
Очаквам Вашите предложения за мерки, които могат да бъдат приложени и да подобрят безопасността на пътищата на територията на Община Казанлък.
Убедена съм, че съвместните ни усилия и внимание по проблема ще дадат реални резултати.
С уважение,
Галина Стоянова, Кмет на Община Казанлък
Мира преди 8 години
Мира преди 8 години