90 години автомобилостроене в Казанлък


През 2018 година се навършват 90 години от автомобилостроенето в Казанлък. Тържеството по този повод се състоя на 13 ноември в актовата зала на Националното училище по пластични изкуства и дизайн „Акад. Дечко Узунов“ с участието на чешкия заместник-посланик Ярослав Камаз. Честването на 90-годишнината бе организирано от Българо-чешкото дружество за приятелство в Казанлък с председател Йордан Маринов. За плодотворното сътрудничество Дружеството награди Ярослав Камаз с картина – маслена живопис, на казанлъчанката д-р Райна Ненова. В знак на признателност за доброто сътрудничество между чешкото посолство и Художествената гимназия в Казанлък заместник-посланикът подари националния флаг на Чехия на директора на гимназията Петя Минекова.

През 1926 година в града се създава летище и въздухоплавателно училище, но подготовката на летци върви бавно, главно поради липса на материална част за по-сложни задачи. Българското правителство сключва договор с чешката фирма „Аеро Прага“ за построяване на самолетна фабрика в Казанлък. През есента на 1926 година под ръководството на аероинженер Клавик, който по-късно става директор на фабриката, започва строежа. Той се извършва от десетина български строители при лоши метеорологични условия през зимата на 1926-а и пролетта на 1927-а година. След завършването на сградата някои от работниците като Нено Шивачев, Панайот Ташев, Иван Мантуров, които работят от първия ден на строежа, остават да работят във фабриката.

Държавата обаче не сключва договор за производство на самолети, а предприятието може да взема поръчки само от българското правителство и няма право да влиза в контакти с чужди страни. Поставени почти в безизходно положение, чехите решават да се преориентират към друго производство. Така, новопостроената самолетна фабрика в Казанлък започва сглобяването на автомобили. Шаситата и двигателите се доставят от чужбина. Шаситата са на „Шевролет“, двигателите са американски – на „Форд“. Внасят се и части на „Шкода“, а карусерията и седалките се изработват изцяло в казанлъшката фабрика. Използва се евтиният дървен материал – орехови дървета, растящи в полето край града, за да се направят седалките, които тук се тапицират.

Според вестник “Юг”от 1929 година, Хенри Форд имал намерение да посети България и Турция с цел да построи автомобилен завод. Но той така и не идва в нашата страна.

Производството на автомобили „Шевролет“ в Казанлък продължава до 1930 година.