Художникът Росен Дончев: Иконата е не само молитва

Художникът Росен Дончев е завършил българска филология в СУ „Св. Климент Охридски”, след това живопис при един от най-големите модерни художници в България проф. Димитър Чолаков. Подредил е 15 самостоятелни изложби, вече не брои участията си в национални и международни експозиции, биеналета, пленери за живопис. Участвал е със свои творби в Дните на българската култура в различни градове по света. Два пъти е носител на голямата награда за живопис на Габрово, има няколко награди от есенни салони, включително и от тези в Казанлък, негови картини бяха селектирани за изложбата на четвъртото Балканско квадринале на живописта „Митовете и легендите на моя народ”.

През 2017 година Росен Дончев е номиниран да участва в ХI Световно биенале на съвременното изкуство във Флоренция. Има две национални номинации за живопис - в Габрово и Велико Търново, участие в Европейската изложба конкурс във Венеция и редица други.

Повече от 20 години работи като иконописец в Етъра, като ателието си изгражда собствен стил, става опознаваемо. Икони на екипа творци има навсякъде по света, включително и във Ватикана.

Росен Дончев е артист, който осъществява много авторски проекти, непрекъснато търси нещо ново и различно, съчетава магията на образа със силата на словото, намира синтеза между библейските сюжети и фолклора, работи в областта на сценографията. Негови творби са притежание на частни колекции в САЩ и Япония. Член е на Съюза на българските художници.

Иконописта е от студентските му години, над 30 години рисува икони. Вероятно вече са няколко хиляди, но усещането винаги е различно.

Росен Дончев - "Евангелие на Лука", работен вариант

„Иконописта е много интересно и странно нещо, в никакъв случай не е само изображение на един светец или на текст от светото писание. Тя е една духовна врата, врата към един друг свят. Във всички случаи към иконата трябва да се подхожда с по-особено чувство. Иконата е не само молитва, за художника тя е вдъхновение”, споделя Росен Дончев.

Има няколко любими икони на Христос. Най-тържествената е Исус Христос Вседържител (Пантократор). Най-старото изображение, оцеляло от иконоборческия период в икона от VI в., е в манастира "Св. Екатерина" в Синай, Египет. Изпълнено е по техниката енкаустика, изключително силно, асиметрично лице. Това изображение на Спасителя разкрива най-пълноценно и Неговата Божествена и човешка същност.

За Росен Дончев другата много впечатляваща икона на Божия син е тази в Българския зографски манастир в Атон, от 15 век. Изображението изразява средновековна строгост и небесна хармония. Образът на Исус Христос от иконостаса в голямата църква на Рилския манастир, дело на Захарий Зограф, също покорява с излъчващото смирение и с възрожденската орнаментика в иконописта.

Художникът отбелязва и невероятното изображение на Христос Пантократор на Андрей Рубльов. По думите му, ако има еталон за иконописците, това са Апостол Лука и Андрей Рубльов. И двамата са канонизирани за светци.

Специално внимание отдава и на иконите на Божията майка. Много рядък и много интересен в православната иконопис е мотивът Богородица разцъфнал цвят, отбелязва творецът. Цялата дреха на Богородица е в рози, държи в ръцете си цвете, тя и детето са много повече царица и малък цар. Иконата е характерна за нашата и за руската иконопис.

Друг негов любим мотив от времето, когато е художник в Етъра, е колелото на живота – уникален сюжет, който съществува само в българската иконография. Всъщност, това е една притча за кръговрата на нещата. Винаги се е изобразявало близко до сцените със Страшния съд и то трябвало да напомня на обикновените миряни колко кратък е човешкият живот.

Изследователят на средновековното и съвременно българско изкуство акад. Атанас Божков пише в своите трудове за три колела на живота. Екипът на иконописното ателие в Етъра намира още четири, така че в момента те са седем. „Единственото ателие, което работеше всичките колела, беше ателието на Етъра, където рисувах”, разказва още Росен Дончев.

„Християнската живопис е голям дял в световното изкуство. Всеки артист намира в библейските текстове алегория и послания. Като художник аз търся синтеза между иконата, фолклора, словото. Изкуството е начин да се докаже, че животът може да победи смъртта. И Възкресението показва именно това”, завършва творецът, който не спира да търси нови пътеки в изящното изкуство. Пътеки, които водят не само към визуална наслада, но към размисъл и духовна хармония.