С "Трабанти" отбелязваме 30 години от падането на Стената

Национален клуб "Трабант" ще отбележи по атрактивен начин 30 годишнина от падането на Берлинската стен и 62 години от производството на първия Трабант.

Това съобщава Ангел Пеев, председател на Националния клуб "Трабант".

За домакин на събитието, което ще се проведе в събота, 9-ти ноември от 12 часа, е избран град Павел баня.


Считаният за един от емблематичните символи на социализма- трабантът е избран за декор и главен участник в проявата- възстяновка на самото падане на Берлинската стена преди 30 години.

Своеобразната Берлинска стена ще бъде изградена с размери 5.40 м на 2.40 м, по подобие на реалния модел. Едната страна ще символизира Източната част на Берлин, като ще бъде “охранявана” от два военни автомобила Трабант – Кюбел и един полицейски автомобил Трабант.
От другата страна, която ще представи Западен Берлин – ще бъде “пазена” от американски Джип Уилис, с американска униформа. Там ще бъдат изложени и други автомобили – няколко от марката Фолксваген, Мерцедес, Опел и други, уточняват организаторите.
Кулминацията на събитието ще бъде около 16 часа, когато се очаква да стане “разбиването на Берлинската стена”, когато Трабант ще навлезе в Западната част, както е било преди 30 години на 9-ти ноември 1989 година.

За проявата в Павел баня се очаква да пристигнат около 60 Трабанта и техните собственици от различни краища на страната – София, Ботевград, Плевен, Трявна, Велико Търново, Разград, Исперих, Търговище, Русе, Добрич, Варна, Стара Загора, Пловдив, Благоевград и други.
Финалът на празничната програма ще бъде около 17 часа.

За спомен на участници и публика организаторите ще раздадат награди, малки блокчета с лого, имитиращи част от стената.

За проявата в курортния град очакват множество привърженици, любители, съмишленици и почитатели на немската марка Трабант, превърнала се в един от непреходните символи на социализма и на ГДР.


Трабантът е марка малолитражни източногермански автомобили, произвеждани между 1957 и 1991 г. в автомобилния завод VEB „Sachsenring“ в Цвикау, Германската демократична република. „Трабант“ става един от символите на ГДР.

Първият прототип на автомобила, IFA P50 (познат от 1959 г. и като Trabant 500), е пуснат през 1957 г. в една нулева серия от 50 автомобила и разполага с двигател с мощност 18 к.с. Най-популярният модел е Trabant 601.

Този модел автомобил е произвеждан близо 20 години с минимални подобрения. Автомобилът масово навлиза и в армията на ГДР.

Trabant заедно с Wartburg формират над 50% от износа на страната.

През 1990 г. започва производството на 4-тактови Trabant с двигател на Volkswagen – VW 1100 cm³ (от Volkswagen Polo) с 41 к.с. мощност и максимална скорост 130 km/h.

След падането на социализма Trabant остава като символ на онази епоха.


През 1991 г. основателят на Атлантическия клуб в България Соломон Паси вози в собствения си Trabant генералния секретар на НАТО Манфред Вьорнер, което става световна новина. През следващи години Соломон Паси вози с него още десетки световни лидери, гостували в България. От септември 2015 г. въпросният Trabant става експонат във Военноисторическия музей в София.