Премиера: Опера и театър в приказката „Красива птичка с цвят зелен“

Драматичен театър „Гео Милев“ – Стара Загора, и Старозагорската държавна опера представят съвместната си продукция „Красива птичка с цвят зелен“. За първи път в България спектакълът съчетава театралното и оперното изкуство в една удивителна приказка по Карло Гоци. Премиерните спектакли са на 1 и 3 февруари 20-24 година на сцената на Операта. Огромен творчески екип от двата театъра обединява усилията си, за да поднесе на публиката един атрактивен и въздействащ мултижанров спектакъл в хармония със съвременните тенденции и предизвикателства в изкуствата. Режисьор на постановката е Анастасия Събева, сценографията и костюмите са на Теодора Лазарова, хореографията е на Александър Манджуков, текстът на песните е на Августина-Калина Петкова. В спектакъла участват актьорите на ДТ „Гео Милев” Иван Калошев, Георги Георгиев, Яна Божанин, Цветомир Черкезов, Борче Манев, Елена Азалова, Борислав Веженов, Ванина Йорданова, Красимир Ненков, Симона Тодорова, Димитър Митев, Тони Тончева.

Композиторът Асен Аврамов, който има в творческата си биография десетки камерни творби, както и композиции за множество знакови театрални спектакли, игрални и документални филми, образователни поредици и др. пише музиката специално за спектакъла на „Красива птичка с цвят зелен”. Музикалната картина е поверена на диригента Виктор Крумов и хормайстора Младен Станев, участват солистите Емилия Джурова, Борис Тасков и Иван Кабамитов, солистът на балета Ивайло Янев, оркестър, хор и балет на Държавна опера Стара Загора.

„Красива птичка с цвят зелен“ на венецианския класически драматург Карло Гоци е една от емблематичните за жанра Комедия дел арте пиеси, както и една от най-красивите по сюжет любовни истории. Текстът е изключително подходящ да бъде разгледан и интерпретиран в оперно-театралния сценичен език. По тези причини художественото намерение към тази пиеса позволява дълбоки, но и различни в жанрово естество интерпретации, върху темите за любовта, приятелството и саможертвата, без това да нарушава нейната цялост, смисъл и философски аспекти. Артисти от драматичната, оперната и балетната сцена, които представят цялото действие, сменяйки театрални похвати и изразни средства, предполага голям творчески ресурс и разкрепостяване на въображението извън рамките единствено на драматичния театър.
На ръба между сатиричната комедия и магическия реализъм спектакълът разчита изключително на музикалната и визуална среда в изграждането на метафизика и сюрреалност.

Една от основните опорни точки е участието на оркестър и хор и факта, че музиката е основно действащо лице. Чрез тези ярки средства се редуват с жанрови комедийни сцени, с мащабни метафизични картини – представящи приказни реки, гори и мраморни статуи – по пиесата на Гоци.

Комбинирането на различни театрални практики в жанра на класическата комедия дел арте, със съвременния театър и звучене, ще бъде неочакван и предизвикателен ход за бъдещите зрители“, споделя режисьорката на премиерната постановка Анастасия Събева