Колко харчат партиите за реклама по изборите ?


За десет дни от началото на кампанията партиите са похарчили 756 356 лв. Най-много получени средства е декларирал "Канал 3".

Това съобщава www.capital.bg.

Авторката на статията Весислава Антонова пише:

Голямото наддаване за политическа реклама в медиите по време на местните избори започна. За първите десет дни от изборната кампания най-много привлечени средства за политическа реклама е декларирала телевизия "Канал 3", а най-много официално похарчени средства е обявила ВМРО – БНД - 106 827 лв.

Това е равносметката от медийния мониторинг за изборите, който фондация "Институт за развитие на публичната среда" (ИРПС) традиционно извършва за всяка изборна кампания.

Десет дни след официалния старт на предизборната кампания на 27 септември общата стойност на подписаните договори, публикувани от наблюдаваните от екипа на медии, възлиза на 756 356 лв. Тези изводи обаче са на фона на едно сравнително ново явление - договори за безвъзмездно отразяване на част от участниците, които сключва кабелния канал "Евроком", а отскоро - и тв "Европа".


По време на всички предизборни кампании ИРПС изследва и представя доклади спазват ли медиите задължението да публикуват договорите си с политическите парти, което трябва да става в тридневен срок след подписването им. Според разпоредбите на Изборния кодекс обявяването на договорите може да бъде премахнато не по-рано от обявяване на резултатите от изборите.

Публикуваните във вторник данни са актуални към 6 октомври 2019 г.

Мониторингът на института се фокусира върху 42 национални и регионални медии – 10 телевизии, 3 радиостанции, 16 вестника и 13 информационни сайтове и агенции и договорите, сключени от тях. За участниците, регистрирани в Централната избирателна комисия, са включили и договори за местно отразяване (в това число и като част от местни коалиции).

Кои медии получават най-много

Най-много средства към този момент е привлякла телевизия "Канал 3" – 128 783 лв., следвана от БНТ – 101 472 лв., и "24 часа" – 74 380 лв. Прави впечатление, че сред най-предпочитаните медии се появява и пловдивският вестник "Марица" с 43 950 лв. Голяма част от средствата за изданието са по договор с Национален фронт за спасение на България - 14 100 лв.

Кабелният канал "Евроком" продължава с практиката си да сключва договори за безвъзмездно отразяване – общо 9 на брой, като в рамките на сегашната кампания такива са обявени със: партиите "Възраждане", "Воля", коалициите "БСП за България", "Ние, гражданите", "Движение заедно за промяна", "Алтернативата на гражданите", партия "Ред, законност и справедливост" и ИК Радослав Каратанчев. През тази кампания вече и телевизия "Европа" има сключен безвъзмезден договор – с партия ГЕРБ.

Кои партии дават най-много

Към 6 октомври общо 32 политически партии са сключили договори с мониторираните от екипа на ИРПС медии. В този период ВМРО – БНД е похарчила най-много средства – 106 827 лв. На второ място е ДПС с 105 130 лв., следвана от "БСП за България", която е похарчила 96 117 лв. за медийно отразяване.

Преди началото на предизборната кампания премиерът Бойко Борисов каза: "На евроизборите сме дали на огромния брой медии от партийната субсидия, сега не даваме на никой." Въпреки това политическа партия ГЕРБ е вложила 74 709 лв., което я нарежда на четвърто място по разходвани средства.

Върху какво се фокусира докладът

ИРПС цели да проследи дали парите за медийно отразяване ще бъдат най-голямото перо от разходите на политическите партии и щабовете им по време на предизборни кампании. Фондацията обръща внимание, че е възможно драстичното орязване на държавната субсидия, както и спецификата на местните избори, да намалят склонността на участниците да инвестират в политическа реклама.

Според Изборния кодекс тарифите на медиите "не могат да надвишават средните пазарни цени за търговска реклама през последните шест месеца преди началото на предизборната кампания". Освен това цените и условията за отразяване трябва да са едни и същи за всички партии, коалиции, инициативни комитети и регистрирани кандидати. Според изборното законодателство медийните услуги се заплащат от кандидат-кметовете преди съответното излъчване или публикуване.

Считано от 6 октомври досега, 27 от включените в мониторинга медии са публикували информация за сключени договори с участници в изборите.

Общо 15 от изследваните медии нямат или не са публикували сключени договори с участниците в предизборната надпревара, констатира проверката на "Институт за развитие на публичната среда". Това са: телевизии – bTV, Nova, "Алфа тв", БСТВ, вестници – "Труд", "Дума", "Сега", "Монитор", "Телеграф", "Борба", "Черно море", "Старозагорски новини", "Дневник" и "Капитал", и агенции – BGnes.com, Novini.bg.

Въпреки че няма оповестени договори с участниците в кампанията на сайта си, вестник "Труд" маркира платено съдържание в броевете си.

И тази кампания има медии, които не са публикували сключени договори, а същевременно имат предизборни банери на интернет страниците си, агитиращи за конкретни кандидати.



Автор: Весислава Антонова

www.capital.b