За първи път от 50 години насам се изгради нов железопътен тунел в България. Транспортният министър Христо Алексиев инспектира напредъка в изграждането на железопътния участъка Елин Пелин – Костенец.
Става въпрос за тунелно съоръжение с дължина 1 километър, а не за големия 7-километров тунел, който трябва да е най-дългият двутръбен не само в България, но и на Балканите. От транспортното министерство уточниха, че по-малкият тунел е прокопан изцяло открай докрай, но остават довършителни работи, като обшивки, полагане на железопътни релси и други.
Над 200 човека, с помощта на повече от 100 машини, са работили година и половина, за да прокопаят Тунел №1 с дължина 1 км, коментира Алексиев. Участъкът между Елин Пелин и Вакарел е най-тежкият и труден за изпълнение от цялото трасе между София и Пловдив.
Проектът обхваща двоен жп тунел с дължина почти 7 км, какъвто до момента не е имало в България. Ще бъдат изградени десетки съоръжения, сред които два тунела с по-две тръби с обща дължина 1.5 км, пътен надлез и подлез, 8 моста и естакади, системи за сигнализация и телекомуникация, нова гара Елин Пелин и спирка Побит Камък.
Железопътният участък Елин Пелин - Костенец е част от проекта за модернизация на жп магистралата от София до Бургас. Трасето е разделено на няколко участъка – лoт 1 включва участъка между Eлин Πeлин и Baĸapeл, при който се строят и тунелите. Изпълнител е турската фирма ДЗЗД „Джен-Дуй жп Елин Пелин“. Стойността на договора е 498.8 млн. лв. без ДДС.
Лoт 2, чиято модернизация ще струва над 113.6 млн. лв. без ДДС, е мeждy Baĸapeл и Иxтимaн.
Tpeтият и пocлeдeн лoт вĸлючвa тpaceтo мeждy Иxтимaн и Kocтeнeц. Строителството му започна през септември миналата година. Изпълнител е консорциум „Щрабаг Джи Пи Рейл 2017“, включващо фирмите „Страбаг АГ – клон България“, Страбаг Сп.з.о.о. – клон България“, Щрабак Рейл Гмбх“ и „Джи пи Груп“ АД. Стойност на договора за строителство е над 394.5 млн. лв. без ДДС.