Това е тезата на Антония Славова, член на групата от професионалисти в различни сфери „Експерти за Казанлък“.

Професионалната й експертиза е в областта на транспортните и туристическите услуги, които предоставя семейната фирма, в която Славова е ангажирана заедно със съпруга си. Казанлъчани я познават от посещенията си за консултации в офиса им на пл. „Севтополис” 15, ет.1 в гр. Казанлък. Антония Славова е ангажирана и с благотворителна кауза, тя е секретар на Инър Уийл клуб - Казанлък за 2018-2019 г.



Г-жо Славова, в разгара на зимния сезон имате ли информация за интереса към българските ски-курорти, какви са тендециите, ходят ли казанлъчани на ски в България?



Тази година казанлъчани предпочитат повече Пампорово и Банско за своите ски-ваканции. Имаме информация от клиентите ни, че пистите са добре поддържани и желани. Много от нашите съграждани се наслаждават на зимно разнообразие през уикенда на пистите на връх Бузлуджа. Това е едно от удоволствията за семействата от нашата община. За любителите на зимните спортове всяка почивка се превръща в незабравимо преживяване.
В началото на годината е рано за анализи, но тенденциите в туристическия бранш, все пак, се очертават. Какво избират българите за своите почивки?
Нашите клиенти с удоволствие и наслада пътуват и като бисери събират своите впечатления и емоции, които ги зареждат за дълго време. Много се радваме на факта, че българите вече имат култура на пътуване. Търсят предварително информация и имат своите предпочитания. Много наши клиенти вече направиха резервации за почивка на море в България и чужбина. Голяма част от тях предпочитат морето на Турция. Повечето са избрали автобусен вариант за транспорт. Интересът към нашата южна съседка расте, българските туристи се включват в потока на отчетения исторически рекорд за 2018 г. в сферата на туризма в Турция.
Най-предпочитаната дестинация си остават страните на ЕС, където нашите съграждани пътуват като туристи, както и заради служебни ангажименти или на гости на свои приятели и роднини. Прави впечатление, че жителите на Казанлък пътуват зад граница с децата си.
Равносметката сочи, че от миналата година клиентите предпочитат комбинираните екскурзии с автобус и самолет. Доста от пътуващите избират самолетните варианти. Когато пътуването е в Европа, имаме и традиционалисти, които резервират автобусен превоз.
Не на последно място са и екскурзиите в България. Всяка година се стараем да предложим нови маршрути, да дадем възможност на нашите съграждани да пътуват и да се насладят на красивата ни природа и неповторими забележителности. Семействата, избрали пътешествията за своя почивка, предпочитат посещения на културно-исторически и природни забележителности, да се докосват до бита и обичаите на близки и далечни екзотични страни. Казанлъчани обичат да пътуват като останалите ни сънародници - статистиката сочи, че почти всеки трети българин, е направил поне веднъж туристическо пътуване с лична цел.



Каква организация се предпочита – собствен или организиран маршрут?



Напоследък клиентите, планирайки своите пътувания и почивки, идват в нашия офис, за да се позоват на опита ни като туристическа агенция. Голяма част от тях предпочитат организираните екскурзии и почивки с професионални гидове.
Имаме и друга група клиенти, които сами планират своите пътешествия и разчитат на нас само за резервации на самолетни билети и хотели.
Предлагаме и това като отделни услуги: продажба на самолетни и автобусни билети за чужбина, както и хотелско настаняване в България и чужбина.
Работим и с училищата в нашия град. Партньорството ни включва съдействие при планиране и осъществяване на екскурзии, зимни и летни лагери, както в България, така и в чужбина. Помагаме на училищата и в осъществяването на проектите по Европейски програми. Радостно е за нас, че клиентите търсят сигурни оферти, нуждаят се от разговор с агент за конкретните условия, възможности, алтернативи, а ние предлагаме това професионално и отговорно.



И друг път сме говорили за туристическия календар на Казанлък, има ли промяна в туристопотока извън основния интерес към месеца на розобера?


Казанлък е интересна дестинация за туристите, предвид забележителностите и събитията, които се организират в центъра на Розовата долинa и на Долината на траките, както и близостта на града до Шипка, Бузлуджа и яз. Копринка. Заетите в сферата на туризма се радват всяка година на по-голям брой посетители и от години влагат усилия да се задържи повече време туриста тук. Този процес е бавен, но започва да се наблюдава промяна, напр. тези дни около националния ни празник – 3 март, заради тържествата за вр. Шипка, се забеляза по-голям брой туристи, изпълнен капацитет на хотелите в общината, заведенията имаха добри клиенти... Тази тенденция се наблюдава и през септември, когато се провежда съборът на русофилите до яз. Копринка. Приятно е и в уикендите през пролетните и есенните месеци, когато се увеличава посещаемостта на града от български семейства, които водят децата си, за да се докоснат до уникалните тракийски храмове и археологически находки. Казанлък се избира заради централното си разположение и за двудневни национални и регионални семинари, фестивали, конференции и други събития, това безспорно се отчита положително в туристическата статистика.

Споменахте оживлението покрай 3-и март. Защо обаче не можем да постигнем стълпотворението от хора тук по „големите уикенди“ за Великден, Гергьовден и септемврийските празници, както е по други места у нас?



Казанлък е търсена дестинация, но не толкова, колкото ни се иска на всички. Туристът все повече пътува и все повече изисквания има. Атракциите, развлеченията, възможността за почивка, качествените услуги в хотелиерството и ресторантьорството стоят в основата при избор на дестинация.


Управлението на Казанлък има активна политика за превръщането на региона във все по-привлекателна туристическа дестинация. Доколко усилията дават резултат и какво още не ни достига?


Виждаме, че Общината е извела като приоритет културата и туризма. В общинския план за развитие са заложени достатъчно цели и мерки в тези сфери. Това подчертава стремежа Казанлък да бъде все по-интересна дестинация. И за двете направления е нужно време, за да се довърши социализацията на културното наследство, както и да се развие устойчив туризъм, това ще даде резултати на един по-късен етап. Последващият акцент е залагане на цялостна рекламна стратегия, с оглед Казанлък да стане и популярна дестинация извън пределите на родината. Това е реализуемо, още повече, че наскоро се учреди и Туристически район „Долината на розите“ с център Казанлък, който ще бъде с фокус на балнео, СПА и уелнес туризма, културно-познавателен и фестивален, приключенски и екотуризъм, планински пешеходен и рекреативен, винен туризъм.



Как се ситуират Тракийските празници в тази среда, предвид и намеренията за атракцион „Светът на траките“ край Шипка?


Четох за този мащабен проект - „Светът на траките“. Реализирането му няма как да не предизвика интереса на туристите. Важно е да се изгради и съвременна инфраструктура и за нашия град да се заговори и по света. Създадените подобни комплекси у нас и по света са доказателство за качествен туризъм и мениджмънт. Надявам се идеята да превърне туризма в дейност, от която населението да печели и да заживее по-добре.



Инфраструктурата е и обществен транспорт, такъв ползват все повече туристи по света, особено младите хора. Имаме ли подходящ обществен транспорт, с който един студент, примерно, да тръгне от летището в София да види Долината на царете?


Информация за това има в музеите. Хората, поели по индивидуални маршрути, знаят, че в местните културни институти могат да се осведомят за отдалечените обекти. За подобренията в обществения транспорт, инфраструктура и др. биха могли да бъдат полезни и работещите в туристическите обекти, онези, които ежедневно посрещат и изпращат българи и чужденци. Те се сблъскват с техните одобрения или недоволство. Струва ми се, че една подготвена анкета към преминалите туристи би отговорила на Вашите въпроси. Туризмът е сфера на общите усилия, на взаимодействието, партньорството, на идеите, рекламата, на желанието на една местна общност да променя нагласи, да създаде традиция.



Макар и непряко ангажирани с проблема, как бихте коментирали шумните теми на деня за забраната на плажуването по дюните – къде да разпънат кърпите си хората от хотел „Арсенал“ на Несебър, например..., от половин век те плажуват на дюните...?


Би следвало да се запазят естествените природни дадености, включително дюните на нашето Черноморие, с подходяща държавна политика. Това ще запази притока на туристи.



Вече е известна в основни линии Програмата на Фестивала на розата – 2019. Изпълнява ли тя ролята си на инструмент за привличане на туристи?


Невероятната красота, аромат и жизнерадост във Фестивала на розата впечатляват всички туристи. За празничната магия вече знаят почти във всяка точка на света и веднъж бил тук, туристът иска отново да се докосне до розобера, розоваренето, до шествието, до царицата на цветята… За чужденците това е вълшебство, не просто атракция. Посещението на региона разкрива едновременно тайните на прочутото розово масло и същевременно културно-историческото и археологическо тракийско наследство по нашите земи.

Диана Рамналиева, автор във в. "Трибуна Арсенал"