Заради страшните картинки, които изобразяват последиците от тютюнопушенето върху човека, отпечатани по опаковките на българските марки цигари, масово тинейджъри и други пушачи в по-млада възраст в Казанлък вече избират други, вносни марки цигари, на чиито опаковки, все още не е приложена Европейската директива за картинките. Евродокументът, задължителен за страните -членки, трябва да намери реално приложение и отражение върху опаковките на всички произвеждани в Евросъюза марки цигари до 2017 година.

Нелицеприятните снимки очевидно действат върху зрителните възприятия на младежите, но не и и върху потребността и навиците им да пушат, коментират продавачи на цигари, което непрекъснато чуват реплики от рода на:" Ева слимс розово, без картинка" .

Според тях все по-често млади хора, купувайки си цигари, питат върху кои марки все още няма картинки и посягат към тях, независимо дали са опитвали от този вид цигари или не, както и от цената.

По- често отвращение от картинките имали младите пушачки. Младежите не били особено придирчиви,но и тях ги отвращавали най- жестоките снимки,изобразени върху опаковките. на надписите до картинките никой не обръщал внимание.


Спорно е да се каже дали тази мярка е профилактична и има реално ролята на превенция или ще провокира нов начин хората да се снабдяват с цигари, но без подобни опаковки, е мнението на дългогодишни продавачи на цигари.


Злите надписи върху опаковките, гарнирани със снимки на пораженията от тютюнопушенето върху човешкия организъм от месец масово са върху опаковките на всички марки български цигари.


В началото на май тази година, след неуспешно обжалване от страна на тютюневи компании от Европа,Съдът на Европейския съюз (ЕС) утвърди новата Директива на ЕС за тютюневите изделия,относно стандартизирането на опаковките на цигарите и специфичната уредба за електронните цигари. Едно от ключовите положения в нея е, че двустранната повърхност на цигарените кутии трябва да съдържа надписи и цветни снимки, предупреждаващи за вредите от пушенето, които заемат 65% от повърхността на кутиите.



"Съдът намира, че що се отнася до предупредителните надписи за здравето на потребителите, обозначени на всяка потребителска или външна опаковка, законодателният орган на ЕС не е надхвърлил границите на подходящото и необходимото", гласи решението.

Искът на Philip Morris International и British American Tobacco, който бе подкрепен и от Japan Tobacco International и Imperial Brands, се оказа, че не може да бъде оспорен на по-горна инстанция. Така Директивата за тютюневите изделия, известна като TPD на практика влезе в сила от 20 май.

Предвиден е едногодишен гратисен период, в който търговците да могат да разпродадат стоките, произведени преди приемането на новите правила.