SearchGPT и изкуствен интелект при търсенето в интернет
OpenAI – компанията, която създаде и развива ChatGPT и езиковия модел GPT, разработи SearchGPT – търсачка, базирана на изкуствен интелект. Чрез нея ChatGPT вече може да изтегля информация от мрежата, като към момента това се използва за даване на източник и контекст или за обобщаване на информацията от няколко различни източника, което невинаги е правилното решение.

Основната идея и приложение за SearchGPT е, че човек може да зададе много специфични заявки, а също и да бъдат зададени допълнителни уточняващи въпроси, които са на основата на предишните търсения. Google също се опита да предложи подобна функционалност. Microsoft също започва да пуска повече надстройки с изкуствен интелект за Bing, но при всеки от трите алгоритъма трябва да се подходи с нужната доза съмнение спрямо резултатите.

Големите технологични компании бързо включват изкуствен интелект в своите продукти за търсене. Google пусна AI Overviews, Microsoft интегрира ChatGPT в Bing, а стартиращи фирми като Perplexity предлагат активно търсене с AI. Тази конкуренция води до бързи иновации в областта. Задвижваните от изкуствен интелект търсачки биха могли фундаментално да променят начина, по който хората имат достъп и консумират информация онлайн. Вместо да навигират в множество уебсайтове, потребителите може все повече да разчитат на обобщения и отговори, генерирани от моделите за изкуствен интелект. Тази промяна може да има широкообхватни последици за моделите на уеб трафик и по-широката цифрова икономика.

Тъй като системите за изкуствен интелект стават по-умели в обобщаването и представянето на информация, има опасения как това може да повлияе на уменията за критично мислене на потребителите и способността им да оценяват източниците.
Към края на юли 2024 г. SearchGPT е частна бета версия и за да използвате в бъдеще можете да се регистрирате в списъка за чакане на уебсайта на ChatGPT.