За 11 години сме забогатели с 60%, измерено в дамски обувки

Доходът на домакинствата не е достатъчен, за да поддържа нивото на потребление от 1989 година

Ако пресметнем възможностите си да си купуваме обувки преди 11 години и днес, то сме забогатели с 60%. При това става въпрос само за дамски обувки, става ясно от анализа на данните, оповестени от Националния статистически институт за покупателната способност на българите от първите години на Милениума досега. Покупателната способност на мъжки обувки е нараснала с 44,6%, тъй като за периода те са поскъпнали повече - от средно 29 лв. за чифт на 44 лв.


За периода 2005-2015 г. при нехранителните стоки най-голямо е повишението на средните цени на телевизорите - със 132%, дървата и въглищата - близо два пъти, дамските костюми - със 76%, детските обувки - с 55%, и тока - с 50%. Доходите ни обаче се увеличават по-бързо от повишаването на цените. В резултат покупателната способност на населението за периода 2005-2015 г. расте при почти всички стоки. От нехранителните стоки изключение правят само телевизорите, където покупателната способност е паднала с 5%. Причината за това е навлизането на пазара на телевизорите с плосък екран. Докато през 2004 г. средната цена на телевизорите е 271 лв., през 2015 г. вече е 627 лв., което е ръст със 132%.
При дамските обувки повишението на цените за същия период е много по-малко - от 27 лв. за чифт през 2004 г. на 37 лв. за 2015 г. Което е и причината да сме забогатели с 60% за 11 години, измерено в дамски обувки. Измененията в покупателната способност през последните години показват, че все още доходът на домакинствата не е достатъчен, за да поддържа нивото на потребление от 1989 г., преди началото на демократичните промени у нас, посочват от НСИ.


По принцип намалението на покупателната способност през предходните години се компенсираше от работа в домашното стопанство, където се произвеждат продукти предимно за собствена консумация. През 2015 г. доходите от домашно стопанство обаче продължават да намаляват и вече са само 1,3% от общия доход на домакинствата. Ниската покупателна способност на българите се доказва и от данните на НСИ за реално купените стоки. През 2015 г. на всеки 100 домакинства в страната са купени по 3,1 мъжки костюма, 59,3 мъжки панталона и 29,9 ризи. През 2004 г. същите 100 домакинства са купили още по-малко мъжки дрехи - само два костюма, 45 панталона и 23 ризи. Дамите си купуват и много повече дрехи от мъжете. През миналата година на всеки 100 домакинства са купени 146,1 дамски блузи и ризи и 38 рокли. Като за 11 години покупките на дамски блузи и ризи са скочили с 66%, а на рокли - над пет пъти. Което пък показва, че с повишаването на доходите дамите носят повече рокли. Най-много в България се купуват дамски обувки, сочи националната статистика.