Богатото културно-историческо наследство на Казанлъшкия край е известено далеч извън пределите на страната. Фондът на Историческия музей „Искра“ е един от най-богатите в страната, а всеки от съхраняваните в него експонати си има своя история. Затова, днес стартира рубрика, посветена на част от уникатите, които не винаги могат да намерят място в постоянната музейна експозиция или в други изложби. Част от тях са постъпили като дарения, други са откупени, а трети са открити при археологически проучвания. Съвместно със специалистите от музея, ще разкажем историята на част от тях, на сайта zakazanlak.bg и на страниците на вестник „Трибуна Арсенал“. Започваме с един от първите, постъпили в музейната сбирка експонати, за който разказва Меглена Първин, главен уредник в отдел „Античност“. Той е получен благодарение на един от основателите на музейното дело и създател на Художествената галерия в града – Иван Енчев-Видю, и то, преди да бъде открит музея.
Един от първите експонати в сбирката на Казанлъшкия музей е мраморна глава на мъж. Заведена е на 5 юли 1901 г. под номер 86, като в инвентарната книга е записано „... за която нарочно Иван Енчев-Видю ходи в Стара Загора и я взе от къщата на Георги Х. Дечев ...“. В дневника си на 29 юни Видю описва тридневните издирвания на главата. За нея научава от адвоката Симеон Карасимеонов. След като я намира, изпраща телеграма на Петър Топузов с шеговит текст „Приготви още една шапка. Двуглав съм. Здравей! Видю!“(потвърждавайки, че не се връща с празни ръце – бел. ред). Интересен е фактът, че в дневника на Видю за този ден няма нищо написано за откриването на музея, макар в статията си „Изкуството в Казанлък“, в трети том на „Казанлък в миналото и днес“, да посочва именно тази дата за неговото създаване.
Самата глава е на мъж в зряла възраст. Носът и брадата са частично нарушени. Косата е третирана на малки вълнообразни кичури, спускащи се около очите и назад към тила. Брадата и мустаците са предадени чрез изчукване на тънки, леко вълнисти кичури. Чертите на лицето са индивидуализирани. Челото е ниско, с две дълбоки хоризонтални бръчки. Издълбаването на зеницата и леко спуснатият горен клепач придават на погледа съсредоточеност. Чертите на лицето са моделирани реалистично. Бузите са леко хлътнали, скулите – изпъкнали. В ъгълчетата на устните има по една ямичка.
Портретът вероятно представя знатен гражданин на Августа Траяна и е дело на талантлив скулптор, като може да се отнесе към високохудожествените произведения на римското провинциално изкуство от средата на III в.
Стефан Саранеделчев преди 10 месеца
Стефан Саранеделчев преди 10 месеца