Младата пианистка, родом от Казанлък, Надежда Цанова и Петър Македонски – тромпет, солист на Оркестъра на БНР, радваха публиката снощи в залите на Музей „Искра“ и Художествена галерия - Казанлък, с творби от Лудвиг ван Бетовен, Паул Хиндемит и Алън Визути. Концертът, който ще се помни със забележителните изпълнения на двамата музиканти и топлия възторг на публиката, бе само ден след записа на същата програма, изпълнена ден преди това в запис за Златния фонд на Българското национално радио. Младите музиканти свириха всеотдайно напук на нарастващия студ в залата от минута на минута. И докато публиката почти не свали палта, ръкавици и дори – вълнени плетени шапки, Надежда и Петър се придържаха към задължителното за подобни събития, официално вечерно облекло на изпълнителите.
Пианистката Надежда Цанова свири от петгодишна в Казанлък и е от първите възпитаници на музикалния педагог Елена Юлиянова, чиито ученици донесоха толкова музикална слава на Казанлък в последните години. За пианото я открива най-напред нейната майка, известната в Града на розите, д-р Детелина Динева.
В Националната музикална академия, Надежда Цанова учи пиано при проф. Стела Димитрова – Майсторова. Има специализация в Кралската консерватория на Белгия в Брюксел при проф. Боян Воденичаров. Специализира и в Париж, град, който много обича. Била е в Майсторските класове на проф. Марчела Грудели – Германия, проф.Валери Шарупа – Русия, проф. Пламена Мангова – София, проф.Маурицио Моретти – Сардиния.
Пианистката от Казанлък има награди от „Пианисимо“, „Аполония“ в България и Австрийските музикални седмици в България, както и от фестивалите „Bosa Antica“ в Сардиния – Италия и Моцартеум – Залцбург. Свирила е като солист със Софийската филхармония, Оркестър „Симфониета“, Симфоничния оркестър на БНР. Има концерти в Италия, Белгия, Словакия, Германия, Унгария, Япония, Полша, Австрия, Китай.
Живее в Маастрихт, Холандия. Има собствен сайт. За себе си в профила си във Фейсбук, вместо месторабота, Надежда Цанова записва лаконично:“Аз съм пианист.“С младата пианистка разговаряме преди нейния концерт в Казанлък.
Надежда, Вие сте от първите казанлъшки ученици на невероятния педагог от Украйна, Елена Юлиянова. Ние тук познаваме добре нейната работа, знаем, че тя готви отлични млади музиканти, но не се ли учудваха Вашите колеги в Консерваторията, когато Вас Ви приеха там абсолютно категорично и без биографията на ученик на Музикално училище, каквато е обичайната практика у нас?
- Аз бях сред първите приети от моя випуск в Националната музикална академия „Проф. Панчо Владигеров“, нямаше проблем. Но да, имаше известно учудване, защото не бях завършила Музикално училище. С такъв прекрасен учител като г-жа Юлиянова, обаче, нямаше наистина, никакъв проблем, да стана студентка в Музикалната академия.
Какъв преподавател е Елена Юлиянова, според Вас, какво я прави толкова успешен педагог?
- О, тя е прекрасна! Г-жа Юлиянова е много изискващ, много всеотдаен преподавател, аз искрено съм възхитена от начина, по който тя работи, от това, което тя прави за децата, които повежда професионално към музиката! Музиката е нейният живот! За условията, при която тя работи, особено, в началото, когато аз бях нейна ученичка, постиженията на нейните възпитаници, са направо невероятни! Аз и сега продължавам да се виждам с г-жа Юлиянова, ето и сега, при последното ми идване в Казанлък, отидох да се видим, да види тя какво свиря в момента, да поговорим. Г-жа Юлиянова е едно малко чудо за Казанлък!
Как и кога се открихте взаимно:преподавател и ученик, кой и как провокира заниманията Ви с музика?
- Аз съм била едно много неспокойно дете и единствено слушането на музиката е била нещото, което ме е успокоявало, чувствала съм се добре като слушам музика, както се казва, само слушайки музика, съм била способна да се заседя на едно място. Тогава майка ми е решила, че може би, трябва да се занимавам с музика. Първата ми учителка по пиано бе покойната вече, г-жа Славова. Когато майка ми научава, че в Казанлък е дошла г-жа Елена Юлиянова, ме записва при нея.
Не е било толкова отдавна, когато сте обикаляли с Елена Юлиянова от конкурс на конкурс, а ето, сега вече, сте професионален концертиращ пианист и у нас, и на много места в чужбина. Изглеждате като човек, сбъднал детската си мечта?
- Да, винаги съм знаела, че искам да изляза и да работя в чужбина, не само в България. Всичко, което съм, го дължа на две жени – майка ми, която ме следваше неотлъчно навсякъде, където е трябвало да бъда, заради музиката и г-жа Юлиянова, която ми даде толкова много! Те двете ме направиха това, което съм. Майка ми винаги е била неотлъчно до мен, оказвала ми е огромна подкрепа. Колкото до мечтите, не спирам да мечтая! Ако спреш да мечтаеш, означава, че си спрял там, където си, а аз искам и продължавам напред. Боря се постоянно, не спирам, боря се за нещо повече, за нещо по-добро, за нещо, което ми носи в професионален план най-голямо удоволствие! В този смисъл, важно е да се свири и навън, но и тук, в България, ми се струва, че през последните години, нещата се развиват много добре, концертните зали са пълни, има интересен музикален живот.
Как се вписва Казанлък във Вашия все по-голям свят на професионален изпълнител?
- Винаги, когато мога, винаги, когато съм в България, намирам време да си идвам в Казанлък. Намирам го променен към по-добро, дори от таксито, докато пътувам, го виждам. Още първите неща, които виждам край шосето, когато се връщам, ме вълнуват като нещо близко – кубетата на Шипченския манастир, силуетът на Казанлък отдалеч...Определено се дават и възможности за развитието на талантливите деца, на малките пианисти, на всички, които искат да се занимават с изкуство. За мен Казанлък е едно магично място, любимо място, има нещо магично тук. Винаги, когато мога, за мен е удоволствие да свиря пред публиката в Казанлък. Както и сега. Но има и нещо друго, за което непременно искам да говоря! Казанлък няма добър музикален инструмент, на който неговите талантливи пианисти, да покажат истинските си възможности... За нивото, за което г-жа Юлиянова работи, това е наистина неразбираемо, да нямаме хубав инструмент. Трябва ни нов, абсолютно нов, музикален инструмент, роял, на който те да покажат големите си възможности. Най-добре е да бъде Steinway & Sons, разбира се, може и Yamaha, такъв роял е нужен на Казанлък. Сега имаме само един в читалище „Искра“, много тежък роял, който не е добър и един в Исторически музей „Искра“, където единствено, може да се свири. Знаете ли, когато отида някъде, особено, в чужбина, преди концерт ме питат, какъв инструмент бих искала да ползвам...А тук, в Казанлък, нямаме истински добър, съвсем нов инструмент...Мисля, че градът и музикантите, го заслужават. И наистина, трябва нещо да се направи по този въпрос. Липсата на постоянна концертна зала, където би могъл да се съхранява и използва, според мен, не е такъв проблем, който не може да се реши до такава степен, че да попречи, Казанлък да се сдобие с добър професионален роял.
Споменахте концертите в чужбина, били сте в големите зали на Европа, Япония, Китай..., как при Вас се отвориха сцените на световните концертни зали?
- В големите концертни зали влязохме още като ученици на г-жа Юлиянова. От конкурс –на конкурс, постепенно, по един естествен начин се случиха нещата при мен. Г-жа Юлиянова подготвя децата за това – първо малките, а после – и големите конкурси! В това отношение, съм се чувствала подготвена за големите зали. Още в детските си години, свирих, например в Украйна. После – Зала „България“ в София...И – така – малко по-малко, ангажиментите растат.
Изненада ли Ви Светът на Запада, това ли е, което очаквахте в мечтите си?
- Изненада ме Изтокът. За Запада знаем много, а и аз в последните години, живея в Западна Европа. Не бих казала, че е толкова различна атмосферата в различните зали, където свиря. Може би, единствено, в това, че на някои места на Изток, публиката все още не знае толкова добре, как и кога да изразява емоцията си по време на концертните изпълнения. В това отношение, българската публика е културна публика, например. Силно съм впечатлена от Япония, от големите и прекрасни зали, от респекта към класическата музика и към музикантите там! Изключително удоволствие за мен беше, да свиря в Барселона, в една от най-прекрасните зали, проектирана от великия архитект, Гауди – изключително усещане! – нещо, твръде различно от всичко останало.
Постоянно пътувате, всъщност, това е животът на професионалния музикант, къде се чувствате най-добре, кое е Вашето място?
- Да, постоянно пътувам. Ето сега, след концерта тук, заминавам за Палермо, Сицилия. После – Брюксел, Лондон. Разбира се, обичам да се връщам в България, в Казанлък. Може би, Брюксел е мястото, където се чувствам като във втори дом, все пак, учих там четири години, веднага след завършването на Консерваторията. Имам приятели, близки.
Сигурно не Ви остава много време, извън залите, за да видите всичко, което има всеки едни град, всяко едно място, където концертирате?
- Да, така е. Не виждам почти нищо, затова се радвам, когато в програмата има поне един ден, за да открия духа на мястото, където съм. Сега, в Палермо, ще бъде така, радвам се, че ще мога да видя Сицилия, където не съм била до сега.
И с личния живот ли е така – няма време?
- За личния живот, наистина трябва време.../усмихва се/! Спасението за музиканта е или друг музикант, или много разбиращ партньор. Нашата работа е такава, много пътуваме, имаме отдалеч уточнена програма, турнета, репетиции, записи...Единственото спасение е партньор, който знае какво е това, разбиращ партньор.
Вие открихте ли за себе си такъв човек?
- Нека това засега, остане тайна.
И така, след Казанлък – Палермо-Брюксел-Лондон..., кога отново в България?
- Вече имаме дата за концерт в Зала „България“ в София в средата на май. С чудесния музикант Петър Македонски, с когото свирихме тук, в Казанлък, подготвяме Шостакович, Концерт № 1 за пиано, тромпет и оркестър.
Пожелавам успех! И до нови срещи с Вашите концерти!
Диана Рамналиева
Prksga преди 2 години
Prksga преди 2 години