Създават Облак за електронно управление Всички общински администрации имат възможност да се включат към облака на електронното управление и да използват 50-те електронни административни услуги, които пилотно бяха разработени за Столична община. Това е казал заместник - министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Валери Борисов по време на кръгла маса на тема „Общините в облака на местната администрация“, проведена в София. По време на събитието са представени дейностите и резултатите от проект „Развитие на административното обслужване по електронен път“, финансиран със средства от Оперативна програма „Административен капацитет“.
Проектът е на обща стойност около 18 млн. лв. и включва 5 основни дейности към момента на неговото стартиране:
Дейност 1: Анализ, идентифициране и вписване на първичните администратори на данни и техните услуги в регистрите на ЕП;
Дейност 2: Анализ и избор на конкретни услуги за реализация по електронен път;
Дейност 3: Реализиране на приоритетни административни услуги;
Дейност 4: Разработване на референтен модел на архитектура за централните администрации и общинските администрации;
Дейност 5: Усъвършенстване на портала и доизграждане на системата на електронното правителство във връзка с административно обслужване;
„Като резултат от конкуренцията по време на провеждане на тръжните процедури по проекта реализирахме икономии. Това ни позволи да изпълним допълнителна дейност, за развитие на платформата за електронни административни услуги за работа в облака на местната администрация“, обобщи заместник-министърът. Именно тази дейност дава възможност на общините да се включат в облака и да предоставят тези услуги. „В момента правим пилотна интеграция на 50-те услуги в 3 общини – Радомир, Габрово и Бургас. Избирайки тях внедряваме системата в различни по големина общински администрации, работещи с различни деловодни системи“, е заявил Валери Борисов.
Заместник - министърът е съобщил на присъстващите, че в ОП „Добро управление“ има заложени средства за финансиране на интеграцията на общините към облачната инфраструктура и призова общините да работят активно в тази посока. По този начин ще се оптимизират процесите и ще се улеснят както гражданите и бизнеса, така и служителите в общинските администрации.
В кръглата маса взеха са участвали представители на повече от 50 общини.

Новата Агенция „Електронно управление” ще поддържа държавен частен облак, комуникационната мрежа на държавната администрация, централизирани регистри за нуждите на електронното управление и други централизирани регистри. Функциите на новата агенция, която създава правителството, включват издаване, налагане и контрол на политики, правила и добри практики в областта на електронното управление, стратегическо планиране и законодателни инициативи, бюджетно програмиране и контрол, координация на секторни политики и секторни и междуведомствени проекти.
Концепцията предвижда създаването и на държавно предприятие „Единен системен оператор”, чиято основна функция е осигуряването на непрекъснатост във функционирането на ИКТ-системите в държавната администрация при зададено ниво на обслужване.
Държавното предприятие „Единен системен оператор” ще се занимава с разработка и интеграция на електронни услуги, делегирано управление на междуведомствени проекти, защита на информационната сигурност на приложните системи и електронните услуги, поддръжка и системна администрация на бази данни, информационни системи, услуги и др.