Екипът на Техническия университет в София, който се състезава в категорията „Градски тип“ с водородна горивна клетка се класира на трето място в Европа по време на Shell Eco-marathon 2017.

Отборът на студентите успя да измине 189 км/м3 със своя иновативен автомобил „Феникс“ и се изкачи в класацията спрямо 2016 г.

сн: Автомобилът "Феникс" на ТУ- София

Двата български отбора в другата категория на състезанието – „Прототипи“ с електрическа батерия, които са на Русенския университет „Ангел Кънчев“ и на Професионалната гимназия по селско, горско стопанство и туризъм „Н.Й. Вапцаров“ – гр. Чепеларе, също се представиха достойно. Отборът на Русе измина 360 км/кВтч и се нареди на 12 място в класирането, а учениците от Чепеларе постигнаха подобрен резултат от 253 км/ кВтч, което ги изкачи в класирането спрямо миналата година, а именно от 25 на 22 място.

сн: Отборът на Чепеларе


сн: Отборът на ТУ- Русе


През 2017 г. България отбелязва 10 години участие в Shell Eco-marathon Европа. От включването си в състезанието българският екип надброява 400 студенти от четири учебни заведения – Техническите университети в София и Варна, Русенския университет „Ангел Кънчев“ и Професионалната гимназия по селско, горско стопанство и туризъм „Н.Й. Вапцаров“ – гр. Чепеларе.



Общо 171 отбора от 29 държави в Европа и света се събраха в Лондон, за да се състезават в едно от най-престижните надпревари, в която участниците намират решения на глобални инженерни и енергийни предизвикателства. След като в продължение на 12 месеца тези млади умове проектираха, изграждаха и тестваха своите енергийно-ефективни превозни средства, те излязоха на специално изработената писта, дълга 1577 км, за да изминат възможно най-дълго разстояние с еквивалента на един литър гориво или 1 кВтч енергия.
Младите инженери се състезаваха в две основни категории – „Прототипи“ и „Градски тип“.
Победителите в „Прототипи“ са:
• Microjoule-La Joliverie от Франция, вид енергия „Вътрешно горене“ с консумация на гориво 2,504 км/л.
• ECO-DIMONI от Испания, вид енергия „Електрическа батерия“ с консумация 729 км/кВтч
• H2politO – molecule da corsa от Италия, вид енергия „Водородна клетка“ измина 831 км/ м3
Победителите в „Градски тип“ са:
• Toulouse Ingénierie Multidisciplinaire от Франция, вид енергия „Вътрешно горене“, подобриха световния рекорд за използвано гориво от 685 км/л.
• SolarCarSolutions / ISEN Toulon от Франция, вид енергия „Електрическа батерия“ с консумация на гориво от 187 км/кВтч
• Green Team Twente от Холандия, вид енергия „Водородна клетка“ измина 277 км/м3.

От следващата година във фестивала „Изгради бъдещето“ – нова „Автономна“ категория ще бъде включена в Shell Eco-marathon през 2018 г., заедно със съществуващите категории Протипи и Градски Тип. Студентски екип от Техническия университет на Дания вече работи върху безпилотна си кола.


Тазгодишното издание на фестивала, проведено в олимпийския парк „Куин Елизабет“ в Лондон събра над 25 хиляди гости на всякакви възрасти.

Фестивалът, посветен на енергията, привлече вниманието към иновативните решения на изтъкнати предприемачи от програмите за развитие на Shell. Посетителите имаха възможност да видят футуристични превозни средства, изградени и управлявани от интелигентни млади инженери, които се състезаваха в Shell Eco-marathon на емблематичния парк в Лондон „Куин Елизабет“.


През 2017 г. Shell организира и нов предварителен кръг под името Shell Eco-marathon Challenger Event. Това е отделна надпревара, по време на която отборите, заявили участие за първи път, ще могат да тестват и правят подобрения по своите превозни средства, преди да станат част от голямото състезание догодина. Тази година Shell Eco-marathon Challenger Еvent ще се провежда във Франция и в Турция. Три нови български отбора ще премерят сили в предварителния кръг. Те са от Професионална гимназия по механотехника в Русе, втори екип от Русенския университет „Ангел Кънчев“ и учениците от Професионална гимназия по транспорт и транспортен мениджмънт в Казанлък.