За първи път в България на сцената на Държавна опера - Стара Загора, ще оживее едноактната камерна опера "Двамата свенливци" по музика на големия италиански композитор Нино Рота. Премиерата е на 26 февруари от 19.00 часа и на 27 февруари.

Спектакълът е съвместна продукция на Старозагорската опера и Националната музикална академия „Проф. Панчо Владигеров”. Аранжиментът за камерен оркестър е на Виктор Крумов и Мирослав Георгиев, които ще дирижират спектаклите. Режисьор е Огнян Драганов, сценографията е на Венцислав Петров, костюмите са на Теодора Джамбазова. През последните години Държавна опера - Стара Загора, приоритетно включва в програмата си спектакли и концерти, специално подготвени с участието на ученици от НУМСИ „Христина Морфова” - Стара Загора, и студенти от НМА „Проф. Панчо Владигеров” - София. Предоставянето на възможности за сценични изяви на бъдещите професионални изпълнители е от изключителна важност за тяхното развитие и израстване и е заложено в концепцията на директора Огнян Драганов.

Едноактната комична опера „Двамата свенливци” е създадена от Нино Рота като радио продукция през 1950 г. Първото ѝ изпълнение в ефир било осъществено на 15 ноември 1950 г. под диригентството на маестро Франко Ферара. Първата оперна постановка била в Лондонския Клуб - Театър „Скала”, на 17 март 1952 г.

Операта е написана по текст на Сузо Чекки Д'Амико под заглавието ''I due timidi '' (Двамата свенливци). Действието се развива в малък квартал в периферията на един модерен град, в средата на миналия век.Операта разказва за двама срамежливи млади хора, много влюбени от разстояние, но те никога не набират достатъчно смелост, за да говорят помежду си и да споделят чувствата си. Неизправната венецианска щора причинява нелеп инцидент, който променя целия ход на събитията; всеки се жени за грешния човек и - те живеят щастливо до края на живота си, или поне така подсказва краткият епилог.

„Двамата свенливци“ е селектирана за наградата Italia '1950, която се присъжда за най-доброто произведение, написано специално за радиото. Произведението на Рота, макар и не победител, е включено сред финалистите. Стилът на Рота продължава истинската италианска оперна традиция, със силна мелодична линия и дълги фрази, които предоставят на певците големи възможности за демонстриране на вокално майсторство.