Професионалните гимназии са на исторически принцип. 90% от тях могат да са общински, заради бизнеса
90% от Професионалните гимназии в страната могат да преминат на подчинение на общините, с цел да са по-близо и по-гъвкави до нуждите на бизнеса. В момента пазарът на труда се разминава с пазара на образованието, а професионалните гимназии са на исторически принцип. Това, което е било необходимо преди 30 години, продължава да съществува, но икономиката и нуждите вече са различни. Трябва адаптация". Това каза в Стара Загора министърът на образованието Меглена Кунева. Тя участва в среща между представители на бизнеса, местната власт и директори на професионални гимназии. Представители на казанлъшката ПГ „Иван Хаджиенов“, парньор по проекта за дуално обучение ДОМИНО, също взеха участие в срещата.
Остарялата материална база е друг проблем в образованието. По думите на просветния министър, чрез Оперативна програма "Региони в растеж" професионалните гимназии могат да кандидатстват за средства. Това ще е възможно, ако те са на подчинение на общините, допълни тя.
Кунева отчете като грешка унищожаването практически на професионалното образование през последните близо две десетилетия. Според нея е наложително държава, бизнес и общини да подкрепят това образование, което би могло да е образование с много добра перспектива. Професионалното образование трябва да е устойчиво и да стане престижно, в тази посока трябва да работим и ние, и бизнесът, категоричен бе министърът на образованието.

В момента по Швейцарската програма за дуално обучение, както и по немски и австрийски партньорства, общо около 2 хиляди ученика са обхванати в професионално дуално обучение, което се обучават в 100 паралелки. Стремежът на Министерството на образованието е до 2023 година около 20 000 средношколци да бъдат обхванати в системата на дуалното образование до 2023 година. Финансирането се осигурява от Оперативната програма "Наука и образование за интелигентен растеж".

МОН планира обща програма с БТПП и Българската стопанска Камара, която ще даде възможност за създаването на платформа за професионалното образование. За реализацията й са необходими три условия: стипендии, общежития и ангажимент на бизнеса за осигуряване на работа.
Според министър Кунева решението на този проблем е да се залага на качеството и да се ограничи масовизацията на висшето образование.
Тази година студентите държавен прием са с 9000 по-малко. Акцентираме на по-висок успех и качество, категорична е министър Кунева.