Над 20 са радиоуправляемите модели, повечето копия на самолети, използвани от българските Военновъздушни сили, е изработил д-р Николай Нанчев, известен в Казанлък специалист-ендокринолог. Особено ценно е копието на хидроплана „Арадо 196 – Акула”, произведен в Германия през 1940 година, от който единственият в света изцяло запазен самолет се намира в Музея на авиацията в Крумово.

С С копието на „Фокер Айндекер“

Уникалното копие, конструирано и изработено от д-р Нанчев, е в мащаб 1:5 и съпоставено с оригиналната немска машина се различава единствено по размерите. Казанлъшкият лекар изработва и копие на немския самолет „Фокер Айндекер”, в мащаб 1:3,5. Тези самолети са били на въоръжение в българската армия през 1915 година, участвали са в битката при Дойран и са защитавали софийското небе от френски и английски самолети.


Модел на френските самолети „Девойтен Д520” също е част от уникалната колекция на д-р Нанчев. Българската армия е имала около 100 такива самолета, подарени от Германия, след като немската армия превзема Франция. През 1940 г. те са разположени на Марино поле и са участвали в защита на София през 1944 година, но след наказателна акция от съюзниците по време на Втората световна война, през август 1944 година Марино поле е било атакувано и всички самолети „Девойтен Д520“ са били унищожени.

Модели на английския самолет „Спитфайер“, на немския изтребител „Месершмит“, на акробатичен самолет „Робин“, на самолетите „Мустанг“, „Злин 526“, Ф3А, на хидпроплан „Райън“, хидроплан „Каталина”, хидроплан „Сикорски-39“ /Духът на Африка/ и още много е конструирал и сам е сглобил казанлъшкият лекар. Въпреки че се занимава с авиомоделизъм от 8-годишен, никога досега не е направил два еднакви самолета. Особено го привличат летателните машини, използвани в българската авиация, защото по този начин не само се възстановяват самолети от началото на миналия век, но се учи историята на българските ВВС. „Имали сме велика авиация“, гордее се д-р Нанчев и се опитва да предаде това усещане на своите млади последователи.


„Арадо 196 - Акула“ – оригиналът и копието на д-р Нанчев

Всъщност, авиациацията е детската мечта на д-р Николай Нанчев, която не само не угасва с времето, нито с огромните му ангажименти като лекар, но се превръща в любимото хоби, с което релаксира, което го отвлича от отрицателните емоции, помага му да се справи със стреса, обогатява го с много познания и му дава възможност да контактува с различни хора и да обменя опит. За да бъде създаден един динамичен модел на самолет, трябва да се познават много добре законите на физиката, на аеродинамиката, на химията, а при положение, че се правят точни копия на самолети от българската авиация – и историята. Процесът е изцяло творчески и винаги започва с идейния проект, после се прави чертежът и прецизните изчисления – работа, която на практика изисква знанията и уменията на инженер-авиоконструктор.


За изработката на корпуса д-р Нанчев използва балса - дърво, което расте в амазонските джунгли и е суперлеко, ползват се епоксидни и полиестерни смоли, карбон. Моделите се окомплектоват с бензинови двигатели, които имат впечатляващи характеристики – 30-40-50 кубикови мотори, тежащи около 1.5 кг, което изисква перфектна конструкция и изключително точни изчисления на натоварването на крилната площ. Следва завършителната част – боядисването на самолета в съответната цветова гама и изписването на знаците, което пък доближава работата до изкуството. Изработката на един модел отнема близо две години. Мащабите обикновено са 1:3, 1:4, 1:6, най-често 1:4 спрямо оригинала. Копията са действащи машини, снабдени с електроника и сложни механизми. „Именно в това е тръпката – да направиш умален модел на истински самолет и да очакваш мига, в който го пуснеш в небето“, споделя д-р Нанчев.


Второ място за д-р Нанчев на международното състезание „Хидрокупа Несебър“ – 2012

Съчетанието на отговорната лекарска професия и трудното хоби – авиомоделизъм, прави д-р Николай Нанчев единствен лекар копиист в България. Всъщност, само той и хирургът д-р Стойчо Шишков от Бургас са лекарите авиомоделисти в цялата страна.


Общо хората, които са се посветили на този спорт у нас, са около 3000, обединени в 26 клуба. Казанлъшкият клуб „Моделизми“ с председател Младен Тотев, в който членува д-р Нанчев, е основан през 2012 г. и за 2015-а заема челното 6-о място в класацията на Българската федерация по авиомоделизъм. Най-възрастният участник е 75-годишният майстор на спорта, републикански и европейски шампион Янко Калев. Д-р Николай Нанчев има редица участия в национални и международни състезания и е печелил престижни отличия като републиканска купа, сребърни и бронзови медали.


„Понякога сънувам, че пилотирам самолет - признава лекарят. - И ако е вярна теорията за преражданията, може би в предишен живот съм бил пилот.“ В днешния живот е един от най-уважаваните казанлъшки лекари. Защитил е две специалности - Вътрешни болести и Ендокринология и болести на обмяната на веществата. Започва кариерата си като лекар в „Арсенал“ АД. И до днес е благодарен за този шанс, защото първата си специалност получава, благодарение подкрепата на заводското ръководство.


Иначе, след дългия, понякога 12-часов работен ден, следва час от любимия релакс. В момента довършва копие на „Фокер Айндекер“, с който ще участва в републиканското първенство през октомври. Избран е и следващият проект – модел на „Девойтен“, който ще допълни колекцията на един необикновен казанлъчанин.