„Играчките, с които са играли децата преди век са били плод и на политиката“.

Тази теза изрази Пламен Събев, сърцатият директор на историческия музей в град Попово. Човекът, който вдъхновява колегите си да извършват практически патриотичното дело, издирвайки и събирайки интересни и уникални детски играчки, част от тях наследствена собственост, с които са играли децата ни. Играчки от края на 19 век и до средата на 20 век, „едно от интересните времена в страната ни“, допълни за zaкazanlak.bg Пламен Събев.

Уникалната експозиция, подредена в ИМ "Искра" в Казанлък е от две части: „ Писателите като хлапета“ и „Ние сме били деца“ . Тя събира по уникален начин и на едно място порцеланови и парцалени кукли от началото на 20 век, картонените игри,предвестници на „Черен Петър“ – „Крачун и Малчо“, „Дама воденица“, „Игрите на Амур“, детски тротинетки, детски колелета, саморъчно направени дървени пушки, свирки, люлки тип „конче“, палячовци, дървени кукли на ластик и други.

Първата част на изложбата – „Писателите като деца“ включва 14 пана от снимки на известни български писатели като деца, снимки с техните семейства, с любимите им играчки или корици на техни детски книжки. Сред тях са снимки като деца на Пейо Яворов, Алеко Константинов, Змей Горянин, Никола Вапцаров, Фани Попова- Мутафова, Калина Малина, Никола Фурнаджиев и други.

Втората част са самите играчки, десетки уникални експоната. Сред атракциите в експозицията е и бебешка количка от ракита, от края на 19 век, произведена във Виена.


Според Пламен Събев, това е изложба, в която родителите стават своеобразни музейни екскурзоводи и разказват през играчките на децата си за своето детство и своите играчки. Виждаме как всъщност децата омекват, при тези разкази, стават други, защото сега играят със „студени“, хладнокръвни играчки, технократски“, казва музейният директор. Според него, „технологичните джаджи не можеш да ги гушкаш или мачкаш, както парцалената кукла. А това вече е много, защото възпитава в любов, топлина, в друго отошение към света наоколо“, казва музейният директор.

Преди да бъде показана в Казанлък експозицията е гостувала в София, Габрово и Сопот.