Странни реконструкционни дейности, нямащи нищо общо с облагородяването на квартал"Изток"в Казанлък започнаха от тази сутрин. Общински багер смело заръфа зелена тревна общинска площ, от западната страна на бл.23 в квартал "Изток".


Според информация на zakazanlak.bg, на тази зелена площ трябва да се поставят близо 40 метални гаража, на които сега Общината трескаво и спешно търси място, за да започне реализацията на мащабен проект за близо 5,5 млн. лева по облагородяването на квартала в района на магазин "Изток" и блокове 20,21,22,23,24, 26.

Оказва се, на тази зелена площ ще се преместят гаражите, които сега са от запад. Проста врътка: вместо от изток, на запад. Но гаражната метална гледка принципно ще си остане. Макар и разделена с нов тротоар и пътека, каквито обещават от Общината. С уговорката, че може и да е малко по-подредена. И евентуално еднакво боядисана. Някога.

Лошо няма, промени трябва да се правят. Още повече на места, където няма от 3 десетилетия нищо. Един пирон не е забиван в името на облагородяването.

Има обаче няколко въпроса:

1. Какъв е смисълът да се харчат пари за нова зелена площ, след като никой не санкционира унищожителите на досегашната общинска зелена площ? И кой ще плати сметката по почистването на отвратителните остатъци от вдигнатите вече метални гаражи в района, след които остават трапове от по 2 метра, боклуци, бетонирани площадки, ламарини и камари с отпадъци. И след като е ясно, че това ще става с общински ресурс, сиреч с общ, наш, то тогава за какво точно иде реч?


2. Как се променя облика на квартала, като в крайна сметка металните гаражи си остават? И кому е нужно това излишно упражнение по местенето на гаражите от изток, на запад? Още повече, като се има предвид принципно спорният статут на подобни защитни съоръжения за автомобилите? Само заради едни 5,5 млн лв? Или има и друго?


3. Вярно, и без това част от тази зелена общинска площ и в момента е безплатен паркинг за автомобили, но по-добре ли ще стане, като освен коли, върху нея цвъкнат и цели метални гаражи. или бетонни? Каквито има в наличност в района.


4. Има и друго питане: съгласно Наредба №4 на Общинския съвет в Казанлък, поставянето на автомобил върху зелена общинска площ се санкционира с глоба от 50 лева. При положение, че Общината сама нарушава свои наредби, кой кого трябва да глоби?

Очевидно е, че след като не успя опитът на Община Казанлък металните гаражи от подлежащия на облагородяване район да се поставят на улица пред други два блока, тъй като гражданите там протестирах с жива верига, сега Общината е решила по този начин, да реши гаражния проблем. Без да разсърди никой стопанин на метална клетка, без да пита другите и без в крайна сметка това да решава дългосрочно принципно проблема с продължаващото нагло метализиране и бетониране на града ни.


Големият въпрос, който ще виси и след това поредно реконструиране в името на по-добри гледки е:

Струва ли си да се влагат милиони левове, пък били те и от европейски проекти, за решаване на генерални проблеми на парче, вместо да се търсят наистина креативни и умни, тежки, но с дългосрочен ефект решения за паркоместата в града и варианти за подземни или наземни паркинги. Още повече, че няма гаранция, че метални гаражи няма да "цъфнат" и след като приключи реконструкцията в района.

Иначе 5,5 млн. лева са си едни добри пари.

И при наличие на друго решение и воля,могат да послужат за градеж на солидни подземни или наземни модерни паркоместа. С осветление, СОТ, камери.

Докато търсим все временни решения на дълготрайни проблеми, все ще ручаме жабетата.

И за съжаление винаги е ясно кой.

Нищо лично.


PS. От цялата тази странна работа има един позитив: принос към туристическото ни богатство, защото има да ни си дивят туристите, които минават тъдява, на път към известен етнокомплекс. Така ще научат още нещо за дивия български нрав и странен манталитет, освен вкусните ни манджи и ароматни рози.

За които много държим да ни знаят световно.