Сред многото промени, които предлага МОН в училищния закон, са и тези, свързани с учителите, тяхната квалификация и оценка на работата им. Какво ново предвиждат поправките?
„Атестирането“ на учителите се заменя с „оценка на труда им“. Вместо на всеки 4 г., тя ще се прави ежегодно. Ще има за цел да измери доколкото учителят прилага професионалните компетентности, определени в професионалния му профил, както и какъв е приносът му за развиване на компетентности и благополучието на учениците и за постигането на целите на училището. Оценката ще се прави както досега - от атестационна комисия, като в нейния състав ще се включват директорите, представители на РУО и на педагогическия съвет.
При получена най-ниска оценка на труда си, учителят ще може в 7-дневен срок от запознаване с резултата си да го оспори, като подаде мотивирано писмено възражение. Комисията ще трябва да се произнесе до 3 дни, като може да потвърди или да повиши резултата от оценяването на труда. Учители и директори, получили най-ниския резултат от скалата на оценяване, ще могат да се освобождават от заеманата длъжност.
Както и досега, учителите ще са длъжни ежегодно да повишават квалификацията си, като придобиват най-малко 3 квалификационни кредита за всеки период на оценяване на труда им. Новост е, че се регламентира вътрешноинституционалната и междуинституционалната квалификация, за която ще се присъждат квалификационни кредити. Един от кредитите следва да е от вътрешноинституционална квалификация, 1 - от междуинституционална и 1 квалификационен кредит ще се придобива чрез участие в обучения от висши училища, научни организации, звена на МОН и обучителни организации с одобрени програми.
Занапред министърът на образованието ежегодно ще утвърждава със заповед приоритетни тематични области за квалификация за учителите въз основа на анализ на данни за потребностите на системата. Повишаването на квалификацията на учителя ще трябва да се планира в съответствие с институционалните приоритети и въз основа на индивидуални му потребности, както и установените такива в процеса на оценяването на труда им с цел подобряване на качеството на работата им и придобиване на компетентности от децата и учениците.
Планира се и създаването на информационна система към регистъра с квалификационните програми, чрез която да се наблюдават в реално време както провежданите обучения, така и рейтинга на квалификационните програми.
С промените се залагат и нови два кариерни статута - базови учители, които да подпомагат студентите в педагогическата практика, и методици по различни учебни предмети, осигуряващи системна подкрепа на учителите на местно ниво.
Базовите учители ще поемат задачите на сегашните наставници. Функциите и дейността им ще се определят в държавния стандарт за статута и професионалното развитие на учителите, директорите и другите педагогически специалисти. Те ще получават допълнително трудово възнаграждение, но какво ще е то, ще стане ясно след като се промени и държавният стандарт за нормирането и заплащането на труда.
За учителите методисти се казва, че началникът на РУО може да възложи извършване на методическо подпомагане на учители в предучилищното образование или на учители по съответния учебен предмет на лица, заемащи длъжност старши учител или главен учител в детска градина или училище, които са изразили съгласие за това.