Бордна карта, куфар, паспорт и. .. цифрово ваксинационно удостоверение? В желанието си да не загубят приходи от ваканции през още едно лято заради пандемията от коронавируса Европейският съюз, някои азиатски държави и авиационната индустрия бързат да подготвят т.нар. ваксинационни паспорти за COVID-19, за да помогнат да се даде начален тласък на пътуванията.
Разработват се системи, които да позволят на пътниците да използват мобилни телефонни приложения, за да доказват, че са ваксинирани, което може да им помогне да избегнат обременяващи карантинни изисквания на местата, където отиват.
Но множеството инициативи подчертават липсата на една централна международна система за електронно удостоверяване на ваксинационния статут. Проектите също така се сблъскват с технически предизвикателства да работят заедно, а същевременно възникват въпроси за неприкосновеността на личния живот и ваксинационното неравенство.
Обаче има по-голяма мотивация за използването им при международните пътувания, особено когато страни като Исландия отварят своите граници за ваксинирани посетители, а други като Саудитска Арабия започват да позволяват на ваксинирани граждани да пътуват в чужбина. Решението на ЕС миналата седмица да отвори своите граници за напълно ваксинирани пътници прави въпроса още по-спешен.
Как работят ваксинационните паспорти:
ОФИЦИАЛНИ УСИЛИЯ
Първата част на ваксинационния паспорт е официалният или одобрен електронен имунизационен картон на потребителя.
Европейският съюз, Китай и Япония разработват собствени цифрови ваксинационни удостоверения за презгранично пътуване. Междувременно Великобритания миналата седмица актуализира приложението на своята Национална здравна служба, за да позволи на напълно ваксинираните потребители да доказват своя статут, когато пътуват в чужбина, което съвпада с облекчаването на правилата за пътуване.
В момента се извършва изпитание на цифровото удостоверение на ЕС, което също така ще потвърждава резултати от тестване за COVID-19 или възстановяване от вируса и се предвижда да влезе в сила до края на юни.
Служители в Брюксел казват, че това трябва да се решава от отделните страни. Идеята е пътниците да имат кюар код в своите телефони, който да може да бъде сканиран, да речем, на летище или жп гара, като се използва приложение за официално удостоверяване, което прави проверка в националните бази данни, през технически "портал" на ЕС.
ПРИЛОЖЕНИЯ ЗА ПЪТУВАНЕ
Необходимо е също така пътниците да имат приложение за смартфон, което да съдържа евентуални официални ваксинационни удостоверения.
Проектът на ЕС включва технология с отворен код, която европейските страни могат да използват, за да създават свои официални мобилни портфейли.
Пътниците вече могат да използват приложенията, за да проверяват дали техните резултати от тестване за COVID-19 се приемат на местата, където отиват.
Потребителите ще могат да въвеждат ваксинационни документи до средата на юни.
При неясните перспективи за пътуването заради пандемията ваксинационните паспорти тепърва ще стават по-широко разпространени.
КАКВО ИСКАТ ПЪТНИЦИТЕ
Хората, пътуващи по работа приветстват ваксинационните паспорти. 10 дни карантина ще се отразят отрицателно на бизнеса, считат специалисти.
Ваксинационните паспорти биха помогнали да се избегне "логистичния кошмар" на множеството тестове за COVID-19, с който се сблъскват европейците, когато посещават други страни от ЕС.
КАК СТОИ ВЪПРОСЪТ С ФАЛШИФИКАТИТЕ?
Фалшивите хартиени документи за COVID-19, продавани от измамници, са проблем по време на пандемията, но програмисти казват, че електронните варианти имат защити, които ги правят трудни за фалшифициране.
Създават се приложения, при които се сканира лицето на пътника чрез камерата на телефона и го сравнява с биометричните данни в паспорта, като има проверки, които да предотвратят някой друг да използва тяхната самоличност.
СИГУРНОСТ И НЕПРИКОСНОВЕНОСТ НА ЛИЧНИЯ ЖИВОТ
В телефоните се съхранява минимално количество лична информация, а единственото нещо, което се предава, са шифроващи ключове, позволяващи сигурен обмен на данните.
Как стои въпросът с хората, които нямат смартфони? Или семействата, които нямат отделно устройство за всеки член? Служители на ИАТА и ЕС казват, че разработват решения, включително варианти с хартиени носители.

Източник: VESTI