България все още е „неотъпкана пътека” за чуждите туристи

Един от най-големите туроператори в Америка снима филм за България. Казанлък е едно от петте емблематични места, където камерите на екипа ще запечатат традиционните за сезона розобер и розоварение, както и празника 24 май. В Долината на розите и тракийските царе ги води казанлъчанинът Стефан Бозаджиев. Той е роден преди 30 години в града на розите. Завършва ПМГ „Никола Обрешков”, а след това - право в СУ „Св. Климент Охридски”. Понастоящем е управител на туроператорска фирма и е член на Съюза на екскурзоводите в България.


- След математиката и правото, решите да се занимавате с културен туризъм - кое Ви накара да вземете това решение?

- Може би фактът, че съм израснал в семейство на историци предопредели този ми избор. Освен това от 16-годишен съм започнал като местен екскурзовод в Казанлък – първо към частна фирма, а после и за един туристически сезон в към ИМ „Искра”. А идеята, че ще си общувам с много хора от най-различни краища на света, беше много съблазнителна.


- Какво, според Вас, привлича най-силно чуждестранните туристи в България?


- За съжаление, България все още не е толкова известна дестинация, колкото всички бихме искали да е. На първо място чужденците са привлечени от факта, че страната ни все още е „неотъпкана пътека”. Хората, които идват тук специално за културен туризъм, са пътували много – видели са най-популярните туристически места в света и около нас - Италия, Франция, Гърция, Турция. Те искат да видят нещо, за което дори и в пътеводителите пише малко. Но едни от най-големите плюсове са сравнително близките разстояния между отделните туристически атракции (извинявам се за израза, който лично не ми допада, но така е дефиниран в Закона за туризма), както и възможността да се видят останките на множество цивилизации.

- Как виждате Казанлък на картата на културния туризъм у нас - той е определен като един от националните туристически маршрути - какво е интересното тук и какво още му трябва, за да стане истинска атракция?

- Казанлък е задължително място за посещение, ако човек е дошъл в България с цел културен туризъм. Говорим за материалното наследство на тракийската култура като експонати в ИМ „Искра”, но и за множеството тракийски гробници в района. Естествено, поминъкът, свързан с розопроизводството, е нещо, което е с висока стойност към всеки туристически продукт, който включва Казанлъшкия край. Фестивалите, посветени на розата и на тракийската култура, и другите културни прояви допринасят за разработването на културния туризъм.

Лично аз винаги съм се възхищавал на майсторите лютиери в Казанлък, които са уникални за България. Слабост, която е характерна за всички райони на България, за съжаление, е липсата на подготвени кадри в сферата на туризма, като в тази насока трябва да се работи заедно между общините, държавата, бизнеса, училищата и университетите.


- Траките и розите - как това съчетание в Казанлъшко работи за България?


- Съчетанието между двете е една неизменна част от всеки туристически продукт за България, който е с претенциите да бъде „културен туризъм.” В практиката си съм имал туристи, които идват в България с основната цел да посетят община Казанлък и да се запознаят с културното ни наследство.


- Идвате в Казанлък със специален екип, който ще прави филм за България...


- Един от най-големите туроператори в Америка – „Рик Стийвс”, който прави пътеводители, рекламни клипове и филми за места от целия свят, снима филм за България. Аз имам удоволствието да работя с екипа, който идва в нашата страна, и да бъда заедно с журналистите и операторите в едни от най-интересните и привлекателни кътчета на България. Снима се в София, Рилския манастир, Пловдив, Казанлък и Велико Търново.


В Казанлък идваме на 23 май и ще снимаме честването тук по случай 24 май – Денят на българската просвета и култура и славянската писменост, един от най-красивите български празници. Отделно от това ще посветим достатъчно време на розобера и розоваренето, ще посетим тракийски гробници, музеи. Ще направим едно представяне на Казанлък и Долината в най-хубавото време – когато розите цъфтят, а хората празнуват.