Автобусният транспорт е в колапс и е въпрос на време да спре
Тази категорична диагноза изрича управителят на „Кумакс Инвест“ ЕООД Иван Кутев, след поредната нелицеприятна гледка на разпрана седалка на почти нов автобус. Тя просто„отприщва“ онзи разговор за тежките проблеми на транспорта в община Казанлък и по- специално на превоза на пътници по градската и общинска мрежа.
Оказва се, че има и повод: заради тях и нуждата от спешно вземане на решение, както и от сериозното отношение по въпросите на този превоз, Иван Кутев е депозирал миналата седмица и две писма, с настояване този въпрос да бъде разгледан с цялата му сериозност и последици за гражданите: писмо до кмета на Община Казанлък Галина Стоянова и до Общинския съвет, и съответната Постоянна комисия по транспорт.
За превозвача проблемите не са един и два, нито нови, а трупани с години. От трупането съвсем скоро ще са почти невъзможни за решаване. А това ще се отрази директно на гражданите, които нямат лични автомобили и разчитат на превоза на „ Кумакс Инвест“, основно пенсионери и ученици.
Иван Кутев недоумява какво може да накара един човек да руши. При положение, че всеки иска да пътува комфортно, удобно и на чисто.
Казва, че на фона на все по-тежкото финансово положение на дружеството, правят и невъзможното да закупуват нови автомобили, които са на практика „втора ръка“. За толкова има средства.
Оказва се обаче, че това е единият от големите проблеми. Има и друг, още по-съществен.

Недофинансирането на дейността и на практика работата на загуба вече години наред.
Близо 150 са работещите в дружеството ,които логично чакат всеки месец заплати. На тях се дължат и осигуровки. Само за декември тази сума е 22 хиляда лева. Други 20 хиляди е за ДДС. 40 автобуса, маршрутки, 220 хиляди километра месечно и 7,5 хиляди пътуващи с намаление, от които 5,5 хиляди са пенсионери, другите 2 – ученици.
От Републиканския бюджет фирмата,, като от община 2-ра категория, на практика получава субсидии като за трета- или 773 415 лв.
За сравнение община Стара Загора е с годишна субсидия за превозвачите си от републиканския бюджет, в размер на 2 млн. 566 81 лева.

В момента с промяната на транспортната схема, с много ограничения себестойността на 1 км. е 1,12 лева, са изчислили от фирмата. В това число : 42% е горивото, 26% заплати, 12% резервни части, материали, външни услуги, 2% застраховки, 1% винетни такси, 2% амортизации.
Няма такава цена, твърдят от фирмата, според които в цяла България себестойността на 1км. е 1,20 лева без ДДС.

Драстично е намаляла през миналата година и сумата, която фирмата получава от държавния бюджет като компенсация за безплатното пътуване на служители на МВР, ДАНС, ДКСИ, ДАТО и МП: тя е 10 хиляди 827 лева, при пет пъти повече само година по-рано- през 2017 година. за сравнение за Община Стара Загора компенсацията през 2018 година е 814 095 лева.

С управителя на фирма "Кумакс Инвест " Иван Кутев разговаряме за актуалните проблеми на фирмата, които пряко касаят гражданите, тъй като са свързани с техния комфорт и цена на пътуването.
Господин Кутев, през последната година драстично се увеличиха цените на автобусните билети. Вашата фирма също вдигна цените на билетите по някои направления, основно от общинската транспортна схема. На какво се дължи това?

- Цените на билетите в Община Казанлък не бяха променяни цели 6 години- от 2012 до 2018 година. Независимо от сериозните трудности, които изпитваме през целия този период, свързани основно с недофинансиране, практически социалната ни дейност към гражданите, и то основните уязвими групи- пенсионери, ученици, както и нелоялната конкуренция от страна на таксиметровите услуги, и през миналата година цената на градския билет не се промени и остана 80 стотинки, а междуселищните се промениха с 33% за разстояние в едната посока от 6 километра и станаха от 1,20 на 1,60 лева. В същото време в този период минималната работна заплата- се увеличи и то драстично: от 270 лева. през 2012 година, тя стана 560 през тази година. Повече от двоен ръст за 6 години. Това на свой ред води до увеличение на осигурителната тежест също със 100%. Увеличиха се и застраховки, винетни такси и нивото на инфлацията. Все разходи, които ние повече не можем да покриваме. не издържаме да покриваме. Не е възможно просто. Ето ви само две цифри: за декември месец миналата, 2018 година само за осигуровки сумите, които плащаме са 22 хиляди лева, за ДДС - 20 хиляди лева.


Не е тайна, че вече всяко семейство има автомобил, че и по два. Няма начина това да не е е отразило и на пътникопотока при вас. Как се промени през тези 6 години вече откакто имате нов договор с Общината за превоз броят на хората, използващи автобусен транспорт?


Безспорно се отрази и то негативно. Със всяка изминала година броят на пътуващите с обществен транспорт намалява. Всяко семейство разполага с поне един или два леки автомобила. По-големите предприятия в града си закупиха микробуси и автобуси, с които превозват работниците си в пиковете часове. По наши данни, основно пътниците по общинската транспортна схема са 2/3 ученици и пенсионери, които се возят с 50% намаление от цената на билета. Във връзка с това повечето пътници пътуват на цена от 40 стотинки в градския транспорт, а до селата с по 80 стотинки на средно разстояние 6 км. в едната посока. Колкото се завишават километрите, реципрочно се завишава леко и цената на билета, но разбирате, че това не покрива в никакъв случай разходът, камо ли да говорим за печалба..

Това 50% намаление от къде се покрива, за чия сметка е?

По Наредба от Републиканския бюджет е предвидено намаление от 20% за пътуване за тези уязвими групи, като в същото време държавата компенсира реално само 4,5%, от цената на билета. Другите 15,5% остават за сметка на превозвача. В същото време останалите 30%, които са 480 000 лева би трябвало да се поемат от Община Казанлък. Ние обаче сме получили суми за компенсиране в размер на 240 000 лева годишно от Общинския Бюджет само за 2015 година, а жителите на община Казанлък се ползват от намалението и до днес за сметка на превозвача.Не сме престанали да го предлагаме, тъй като осъзнаваме и положението, в което се намират тези групи. Споделяме тезата, че трябва да се помага. Друго социално облекчение, от което се ползват семейства с ученици от селата на Община Казанлък е безплатното пътуване от населеното място до средищното училище. В този смисъл от Община Казанлък, отдел "Образование" се предоставя на превозвача списък на учениците по училища и населени места, въз основа на който на учениците се издават карти. С тези карти не поставяме ограничение на учениците колко пъти ще пътуват, а Републиканският Бюджет изплаща 70% от стойността на едно отиване и едно връщане. Останалите 30% и това, че учениците пътуват по няколко пъти на ден, е за сметка на превозвача.В случая наша.
При положение, че не се предвиждат средства от Общинския бюджет за компенсиране на допълнителното намаление на цените на карти и билети за ученици и пенсионери, превозвачът поема 45,5% от намалението на цените на цялата общинска транспортна схема. Това са големи разходи, непосилни бих казал в създалата се ситуация и цените на горива, издръжка, други консумативи, заплати. Важно е да кажа, че до 2015 година получавахме по 240 хиляди лева годишно компенсации за тези наши разходи по отношение на намаленията за пътуване на пенсионери и ученици. През следващите две години-2016 и 2017 също имаше такова решение на Общинския съвет за тези компенсации, в същия размер, но пари така и не се преведоха от Общината. Всичко остана на хартия, само пожелателно. За миналата 2018 година такова решение въобще не бе взето. А ние продължихме да си изпълняваме намаленията и логично стигнахме дотук. С предстоящото увеличение на разходите за заплати, осигуровки,материали, инфлация, ще се увеличи и сбестойността на километър, приходите остават същите, дори намаляват, а разходите се увеличават заради по- високи застраховки, винетни такси, заплати, данък МПС. Продължавам да твърдя, че без помощ от Община Казанлък по отношение на социалната политика в сферата на транспорта и без контрол на нерегламентираните превози, няма да можем да работим и да изпълняваме поетите ангажименти. Изходът тогава е само един- вдигане цените на услугите. Разбираме, че трябва да се прави социална политика, но без пари и само за сметка на превозвачите, това не става.


Неведнъж сте казвали, че сериозен ваш проблем по отношение на работата и лоялността е и нерегламентираният превоз на пътници в Община Казанлък. Как се справяте с това?

Нерегламентираният превоз е проблем в национален мащаб и Община Казанлък не е изключение. Таксиметровите автомобили работят по Общинска транспортна схема от десет години и отнемат от 1000 до 1500 лева от дневния приход на превозвачите. Можете сами да сметнете за 10 години колко средства биха могли да се инвестират в нови автобуси и качествено обслужване. Това е една от причините за сегашното състояние на автобусния транспорт. Тъжното е и че никой не взема мерки. Уж се разбира проблемът, но всичко остава в сферата на пожеланията. На практика резултат няма.


По този въпрос, а и въобще за проблемите с транспорта в общината, срещат ли разбиране и съдействие превозвачите от общинската администрация за решаването им?


Тук ще го кажа ясно, независимо от всичко: ние сме в много добри взаимоотношения с Община Казанлък, винаги сме срещали разбиране и съдействие по много проблеми, коригирахме общинската транспортна схема, която 20 години не беше коригирана.Разбира се, че има въпроси, по които спорим, доказваме с доводи, всяка страна е в правото си да си защитава тезите, но диалог съществува,независимо, че когато опира до пари, диалогът винаги е по-труден. Но комуникация и отношение има. Очакваме Общинският съвет също да прояви разбиране, че автобусният транспорт е в колапс и е въпрос на много кратко време да спре. Всичко е сведено до санитарен минимум, нямаме средства за заплати и осигуровки. Това пък създала проблем с текучеството. Никой не иска да работи за без пари. Отделно е сериозният проблем с вандализма по автобусите ни. Не знам защо хората считат, че след като не е негово, то трябва да се троши. Липсата на средства не позволява и да се подменя автобусният парк, а всяко трошене иска пари. В същото време хората са прави да искат и чисти, уютни, топли автобуси. Колелото е страшно. Но като няма пари, става зловещо. Хубаво е да се прави социална политика, но социална политика без парични средства и само за сметка на превозвачите, трудно би могла да се осъществи. Друг съществен проблем е набирането на достатъчно шофьори за осъществяване на поетите от нас ангажименти. По данни на Държавната автомобилна инспекция /ДАИ/ в регион Казанлък през миналата 2018 година квалификация за шофьор на автобус са придобили само двама човека, един за военно поделение и един шофьор на микробус в розоварна. Професионалните училища не създават шофьори на автобуси. Въобще това е сериозен проблем въобще на образованието у нас. Имаме такава гимназия, но там шофьори на автобуси не завършват. Затова се иска опит, стаж, нови курсове. А те са пари и никак не малко. Тоест оттук идва и друг проблем. А тези, които все пак след години- 4-5 придобият такава категория Д, то те не стоят за малки пари тук, и е разбираемо. Проблемът с кадрите е жесток в този смисъл. Но и затова няма решение, сега.


Това очевидно не е само нашенски патент, как е решен този проблем, въобще как общуват Общини и транспортни фирми на други места в страната?

Ще отговоря двузначно, една община която субсидира и една която не може да субсидира транспорта.В Община Стара Загора пенсионерска и ученическа карта струват по 10 лева. Общинският бюджет там поема 25 лева, а за пенсионери над 80 години общинският бюджет поема 25,60 лева и така на практика пенсионерът пътува безплатно. В Община Гурково няма средства да субсидиране на транспорта и след няколко дни, от края на януари общината там остава без превозвач. Дори имаме запитвания от тях дали можем да поемем техния транспорт. За същото ни питат и от общините на разстояние от почти 100 километра оттук. Въпросът е много сериозен.


Сред част от гражданите хората мнението, че вие сте на практика монополист в транспорта тук. От казаното дотук излиза, че по-скоро сте заложник, отколкото монополист. Как изглежда ситуацията през вашите очи?

Монополист е твърде пресилено понятие. Броят на фирмите, извършващи превоз на пътници е променен през последните 10-15 години и те са в пъти по-малко от преди. 90% от тях работят като наши подизпълнители, на практика работим заедно и сме едно и също нещо. Не смятам, че можем да се наречем монополисти при условие, че извършваме вече две години превозите в Община Казанлък с 45,5 % намаление, и то за наша сметка.