През 2018 година се навършват 90 години от автомобилостроенето в Казанлък. По този повод днес бе учреден Инициативен комитет за честване на годишнината в състав - председател Антон Каракоев, собственик и управител на „Ню Йорк пъб“, Йордан Маринов, председател на Сдружението за приятелство с Чехия в Казанлък, Цветанка Пискова, председател на СРС на КТ „Подкрепа“, Бончо Сарафов, екскмет на община Казанлък, Благой Славов, машинен специалист, и Йордан Христанов, автомобилен инженер.

Инициативният комитет излезе с две предложения по повод годишнината – да бъде обявен конкурс сред възпитаниците на Художествената гимназия „Акад. Дечко Узунов“ за изработване на умален макет на моделите автомобили, произвеждани в Казанлък в началото на миналия век, и да бъде проведено състезание по волейбол сред учениците в казанлъшките училища. Тези две инициативи имат целта да напомнят на днешните поколения позабравения факт, че Казанлък е произвеждал първите автомобили в България.

А ето как се е случило това. През 1926 година в града се създава летище и въздухоплавателно училище, но подготовката на летци върви бавно, главно поради липса на материална част за по-сложни задачи. Българското правителство сключва договор с чешката фирма „Аеро Прага“за построяване на самолетна фабрика в Казанлък. През есента на 1926 година под ръководството на аероинженер Клавик, който по-късно става директор на фабриката, започва строежа. Той се извършва от десетина български строители при лоши метеорологични условия през зимата на 1926-а и пролетта на 1927-а година. След завършването на сградата някои от работниците като Нено Шивачев, Панайот Ташев, Иван Мантуров, които работят от първия ден на строежа, остават да работят във фабриката.

Държавата обаче не сключва договор за производство на самолети, а предприятието може да взема поръчки само от българското правителство и няма право да влиза в контакти с чужди страни. Поставени почти в безизходно положение, чехите решават да се преориентират към друго производство. Така, новопостроената самолетна фабрика в Казанлък започва сглобяването на автомобили. Шаситата и двигателите се доставят от чужбина. Шаситата са на „Шевролет“, двигателите са американски – на „Форд“. Внасят се и части на „Шкода“, а карусерията и седалките се изработват изцяло в казанлъшката фабрика. Използва се евтиният дървен материал – орехови дървета, растящи в полето край града, за да се направят седалките, които тук се тапицират.

Според вестник “Юг”от 1929 година, Хенри Форд имал намерение да посети България и Турция с цел да построи автомобилен завод. Но той така и не идва в нашата страна.


Производството на автомобили „Шевролет“ в Казанлък продължава до 1930 година.