Колоездачите стават трамвай, но ги чакат и солени глоби?

Колоездачите ще имат статут на трамвай или иначе казано, ще имат предимство навсякъде по пътищата.

Това съобщава БЛИЦ, позовавайки се на обсъждания на промени в Закона за движение по пътищата от работната група от Министерството на транспорта и Министерството на вътрешните работи и Министерството на регионалното развитие,

Останалите участници в движението, дори и пешеходците, ще трябва да ги пропускат по велоалеите, на кръстовищата и дори на тротоарите, ако няма обозначена зона за каране на колело.

Ако площите обаче са определени само и единствено за пешеходци, според действащия в момента закон те няма да имат право да се движат там.

Предлаганите правила обаче ще могат да ги облагодетелстват и те да се движат навсякъде с пълно предимство. Това са част от промени, които в момента се обсъждат в работната група от различните ведомства, която разделя на три части сега действащия и променян над 100 пъти Закон за движение по пътищата.

Според представители на Пътната полиция, колоездачите били крайно недисциплинирани на пътя и даването на повече права, щяло да ги направи още по-невнимателни. Полицаите са категорични, че ще се противопоставят на готвените промени, стигне ли са на обсъждане в парламентарна комисия.

Единствените наказания, които катаджиите могат да налагат на велосипедистите сега са за липса на жилетка – 10 лева, за каране без светлини и светлоотразители – 50 лева.

Новите промени обаче предвиждат въртенето на педали без жилетка да скочи на 30 лева.

По-сериозни санкции се предвиждат и за минаването на червен светофар. Според членове на работната група наказанието за карането на забранен сигнал или преминаването на знак „Стоп“, без да се спре, трябва да коства на водача на автомобила цели две години без книжка както и глоба от 1000 до 2000 лева.

Причината за предлагането на крутите мерки е, че преминаването на червен сигнал е равносилно на опит за убийство и може да коства нечий човешки живот, особено ако кръстовището е по-натоварено и по-високоскоростно.

Други идеи на членовете на работната група са премахването на левия завой. Смята се, че много произшествия стават именно, когато водачите са без предимство, но решават да завият. За да се премахне тази опция обаче, е необходимо не само закона да се промени, но и цялата инфраструктура, което според скептиците, участващи в обсъжданията, граничи с лудостта.