„Споделям притесненията на транспортния бранш и смятам, че те са основателни. Промените в Транспортния пакет ще ограничат възможността на българските тежкотоварни превозвачи да извършват тази дейност, която правят в момента. В някаква степен споделям разбирането, че това са законови промени, които се правят от големите страни-членки на ЕС, за да защитят техния транспортен отрасъл. Не смятам, че по някакъв начин за правата на шофьорите са накърнени или нарушени, защото транспортните услуги, които се извършват, са абсолютно законни“.
Това заяви за предаването „12+3“ по програма „Хоризонт“ на БНР председателят на Транспортната комисия в Народното събрание Халил Летифов от ДПС по повод обявения от превозвачите протест в средата на май заради новите европейски правила, които предвиждат ограничение на тежкотоварните камиони. Част от изискванията в пакета за мобилност е шофьорите да се прибират до родното си място но всеки три седмици, а след третия ден в страна от ЕС на тираджията да се плаща по нормите на командировки на държавата, в която е влязъл. Забранява се и спането в кабините на камионите. Променят се и правилата на шосейния каботаж, които на практика го премахнват.
Председателят на Съюза на превозвачите в България Йордан Арабаджиев е категоричен, че всичко това ще повлияе пагубно на оборота и може да се стигне до масово фалиране на фирми.
Летифов коментира, че забраната за спане в кабината може да се тълкува и като нарушаване на свободата на движение на гражданите, защо се регламентира къде да прекарват свободното си време.
„Не е тайна, че целта е точно тези транспортни фирми от Източна Европа, да не бъдат конкурентноспособни и да не извършват тези и международни превози, а и каботажните, за да може да се съживят фирми в съответните страни, които са вносителки на тези промени,“ каза той.
„Споделям притеснението на транспортния бранш, че ще има масови фалити на малки фирми, а по-късно може би и големи. Това означава, че ние предлагаме на изпитание над 120 000 български семейства. Споделям това притеснение, още повече, че всеки шофьор е сключил договор да извършва тази дейност доброволно, съвсем съзнателно и срещу съответното заплащане, което приемаме, че го удовлетворява, но това е за сметка на конкурентноспособността на нашите фирми, които извършват тази услуга. Затова и ние имаме толкова много превозвачи, защото трябва да се наложим на европейския пазар. Сега това ще е нелоялна практика, която ще дискриминира превозвачите от Източна Европа и от България. Влизат ли в сила правилата, оттам нататък ще се наблюдава ограничаване на тази дейност. Транспортния бранш съставлява около 15% икономиката", каза Летифов и подчерта, че държавата може да протестира предложените промени.
„Информацията, която аз имам, е, че това е направено от министъра на транспорта като са изразени всичките резерви и несъгласие с готвените промени. През миналата седмица, на заседанието на Транспортната комисия, нарочно беше вкарана тази точка. Присъстваха и представителите на големите организации в транспортния бранш, включително министъра на транспорта и заместник-министъра, отговарящ за автомобилния транспорт. Голяма част от страните в Централна и Източна Европа са се противопоставили на промените, когато те са били предложени и дори е имало разговори за общи действия. Тази обединеност обаче сега сякаш не е толкова явна“, коментира народният представител от ДПС.

Източник: http://epicenter.bg